-->

Sabtu, Mei 21, 2011

Pilu vs terharu

Dalam sendu saya meratapi nasib anak-anak yatim Madrasah Al-Taqwa...setelah beberapa hari anak ini menyepi, tiba-tiba saya menerima sms ini:

10:30 PM:   Mama..ira syg mama..

10:50 PM:   Eheh tiba2 aja nak? Mama pun syg Ira. Syg sgt mcm anak mama sendiri :)

10:56 PM:  Xde..ira terharu ngan budak2 yatim piatu yg jd mangsa landslide tu..diorg mmg dh xde mak                                 bpk..siape nak tangisi diorg?

11:01 PM:   Kita Ira. Org2 spt kita yg masih tebal rasa kasih dan kasihan. Mama pun menitiskan airmata utk mereka. Mama bygkn mrk anak2 mama, cucu2 mama. Hancur jiwa jika ia tjadi pada kita.

11:05:   Betul ma..ira rasa x best n sedih sbb ira xdpt sumbang bantuan tuk tlg diorg. Ade team medikal dr osptal ira pegi standby n bawak satu mangsa ke hkj

11:34   Takpe nak. Bkn rezki Ira utk membantu mereka kali ini. Yg penting doa kita utk mrk.

11:24 PM:   Tq mama..

11:25:   Sama2 anakku.

Catitan:   Saya merindui anak-anak saya yang lain juga...adakah mereka juga merindui saya?

Tragedi tanah runtuh yang memilukan

KAJANG 21 Mei – Seramai 24 orang terdiri daripada anak yatim, warden dan kakitangan Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Hulu Langat dekat sini hari ini.

Setakat pukul 7 petang ini, tiga mayat kanak-kanak berusia 11 dan 14 tahun dikeluarkan dari runtuhan itu manakala tujuh lagi ditemui cedera termasuk seorang lelaki dewasa, kata polis.

Penghuni yang cedera berusia antara 11 dan 17 tahun manakala lelaki dewasa itu dipercayai pekerja di rumah anak yatim berkenaan.

“Kesemua yang cedera dihantar ke Hospital Kajang untuk rawatan dan setakat ini keadaan mereka tidak diketahui,” kata Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah pada sidang akhbar di sini hari ini.

Beliau berkata, rumah anak yatim yang terletak berhampiran bukit itu menempatkan 49 orang termasuk penghuni dan pekerja. Kesemua penghuni rumah itu adalah lelaki.

Ketika kejadian pada pukul 2.30 petang kesemua penghuni rumah anak yatim itu berada di dewan serbaguna untuk persiapan satu majlis yang dijadual pada pukul 5 petang ini.

Runtuhan tanah dari bukit itu dikatakan menimbus dewan serbaguna yang terletak di lereng bukit itu menyebabkan bangunan setingkat itu musnah sama sekali. Turut terkena runtuhan tanah itu ialah sebuah surau.

"Kami difahamkan berlaku dua kali tanah runtuh secara serentak dalam sekelip mata. Semua mereka yang berada dalam dewan itu tidak sempat menyelamatkan diri,” kata Tun Hisan pada sidang akhbar di tempat kejadian.

Beliau berkata pasukan mencari dan menyelamat yang terdiri daripada Pasukan Bomba dan Penyelamat, polis dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) mengeluarkan mayat pertama pada pukul 4.30 petang, diikuti mayat kedua setengah jam kemudian dan mayat ketiga dikeluarkan pada pukul 6.10 petang.

Penolong Pesuruhjaya Bomba dan Penyelamat Putrajaya Morni Mamat berkata sehingga pukul 7 petang ini operasi mencari dan menyelamat diteruskan dalam keadaan hujan lebat. - Bernama

Setakat ini berita terkini melaporkan 5 anak yatim meninggal dunia manakala 12 lagi masih tertimbus sementara 7 orang berjaya diselamatkan.

Catitan: Pilu hati saya namun saya amat pasti ada kehidupan yang jauh lebih baik untuk mereka menanti di alam sana. Al- Fatehah untuk anak-anak yang terkorban. Allah menyayangi kalian. Untuk yang selamat, bersyukurlah...teruskan kehidupan dengan tabah...setiap peristiwa penuh dengan hikmah.

Khamis, Mei 19, 2011

Antara Benar dan Salah...

Apabila kita menuding jari menuduh orang lain salah, belum tentu diri kita benar. Salah dan benar bukan datang daripada tekaan dan andaian atau ikut-ikutan tapi menerusi pengamatan yang teliti, naluri yang tulus tanpa prasangka serta ketelusan mata fikir yang amat dalam tanpa dendam.

Rabu, Mei 18, 2011

Those were the days

Once upon a time there was a tavern
Where we used to raise a glass or two
Remember how we laughed away the hours
And dreamed of all the great things we would do

Those were the days my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
For we were young and sure to have our way.
La la la la...
Those were the days, oh yes those were the days

Then the busy years went rushing by us
We lost our starry notions on the way
If by chance I'd see you in the tavern
We'd smile at one another and we'd say

Those were the days my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
For we were young and sure to have our way.
La la la la...
Those were the days, oh yes those were the days

Just tonight I stood before the tavern
Nothing seemed the way it used to be
In the glass I saw a strange reflection
Was that lonely woman really me

Those were the days my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
For we were young and sure to have our way.
La la la la...
Those were the days, oh yes those were the days

Through the door there came familiar laughter
I saw your face and heard you call my name
Oh my friend we're older but no wiser
For in our hearts the dreams are still the same

Those were the days my friend
We thought they'd never end
We'd sing and dance forever and a day
We'd live the life we choose
We'd fight and never lose
For we were young and sure to have our way.
La la la la...
Those were the days, oh yes those were the days

Songwriters: STROUSE, CHARLES/ADAMS, LEE

Ahad, Mei 15, 2011

سلامت هاري ڬورو 2011


Catitan:Hormati guru dan buku...insyaallah akan menjadi insan berilmu yang budiman.

Jumaat, Mei 13, 2011

Mengenang 13 Mei...

Mengenang dan mengingati bukan bererti harus diulangi. Cukuplah sekali!Jangan sekali-kali isu perkauman dibangkitkan kembali. Jadikanlah perisitiwa berdarah ini sebagai ikhtibar untuk saling bertolak-ansur. Jangan sekali-kali ditanak rasa benci di hati. Tinggallah damai di bumi bertuah ini.

Setelah sekian lama kita hidup sejahtera...mengapa perlu mengundang sengketa? Bumi Tuhan ini begitu luas untuk kita berkongsi bersama. Apa salahnya kita amalkan budaya dan agama kita masing-masing tanpa sentimen yang menyinggung hati sesiapa. Bukankah Malaysia ini negara kita bersama? Tidak kira dari mana atau apapun asal keturunan kita...jika jiwa anda jiwa Malaysia, jika anda bangga mengaku anak Malaysia, maka bangsa kita adalah bangsa Malaysia! Jadi bersatulah dan suburkanlah pohon  harmoni di dalamnya,

Catitan: Saya tidak rela sejarah hitam berulang semula...

Khamis, Mei 12, 2011

Selamat Hari Jururawat

Lily of The Valley - By Paul Lawrence Dunbar.

At the time this was written, the Miami Valley Hospital School of Nursing flower was the Lily-of-theValley and Paul Lawrence Dunbar has just been a patient at the hospital. This was his tribute to the students.

Sweetest of the flowers a blooming
In the fragrant vernal days,
Is the Lily-of-the-Valley
With its soft retiring ways.

Well, you chose this humble blossom,
As the Nurse's emblem flower
Who grows more like her idea
Every day and every hour

Like the Lily-of-the-Valley
In her honesty and worth -
Oh! She blooms in truth and virtue
In the humble works of earth.

Though she stands erect in honor
When the heart of mankind bleeds,
Still she hides her own deserving
In the beauty of her deeds.

In the silence and the darkness,
When no eye may see or know,
There her footsteps shod with mercy
and fleet kindness, come and go.

Not amid the sound of plaudits,
Not before the garish day;
Does she shed her soul's sweet perfume,
Does she take her gentle way.

But alike her ideal flower,
With its honey-laden breath;
Still her heart blooms forth its beauty
In the valley shades of death.

Rabu, Mei 11, 2011

Berjimba dengan Nazirah...

Tiga hari dua malam menghabiskan masa bersama Dr. Nazirah merupakan terapi minda yang amat menyenangkan. Kalau tidak kerana kaki saya yang sakit ini tentu lebih jauh lagi perjalanan kami. Walaupun tidak banyak tempat yang kami pergi namun masa yang kami habiskan bersama memang amat menyeronokkan. Kami bertemu di Central Market kemudian berjalan menuju ke Hotel Ancasa Puduraya. Berpeluh jugalah kami. Namun berbaloi daripada menaiki teksi lalu terperangkap dalam kesesakan jalanraya padahal jaraknya tidaklah sejauh mana.

Doktor Nazirah dari Hospital Kajang ini yang telah menamatkan perkhidmatannya untuk menyambung masternya dalam bidang emergency di USM Kubang Kerian pada bulan Jun ini nanti berjalan seperti sedang berada di wad kecemasan. Laju semacam. Tup tap tup tap bunyi hentakan kasutnya hehehe. Saya terkedek-kedek mengikut di belakangnya. Saya pun mempercepatkan langkah konon cuba hendak menyaingi langkahnya :p

Saya mengenali Ira (Nazirah) agak baru. Belum sampai setahun rasanya. Saya mengenalinya melalui seorang lagi anak. Hahaha seronok tau ramai anak ;). Ini merupakan pertemuan kami yang pertama. Saya sengaja meluangkan masa untuknya sebelum dia berhujrah ke Kubang Kerian. Manalah tau kan kalau-kalau tidak berkesempatan bertemu setelah dia pergi nanti.

Kami check in di Hotel Ancasa dalam pukul 2 petang. Makan-makan, lepak-lepak menghilangkan penat menapak kemudian solat zuhur. Bermalas-malas sekejap atas katil. Setelah selesai solat asar kami keluar menuju ke Pavillion. Lenguh jugalah kaki saya berjalan turun naik tangga stesyen LRT. Namun saya mengakui menaiki LRT merupakan perjalanan yang amat cepat sekali. Tidak perlu bergelut dengan jem dan seribu satu macam kesesakan jika menaiki teksi atau bas.

Kami tiba di pavillion dalam pukul tujuh. Kalau nak tau, inilah kali pertama saya menjejakkan kaki ke Pavillion. Hahaha. Kami mencari surau terlebih dahulu. Setelah berpusing-pusing dan bertanya-tanya, kami ditunjukkan arah ke surau. Kami solat maghrib dulu kemudian jeng jeng jeng Ira membawa saya ke Red Box untuk sessi karaoke.

Karaoke? Percaya tu? Saya sudah lupa bila kali terakhir saya 'menyumbangkan' suara saya ini menggunakan mikrofon. Bertuah anak betul si Ira ni! Tapi itulah kan...tak sampai hati saya nak hampakan Ira yang beria-ia menyuruh saya memilih lagu. Saya biarkan Ira melalak dulu sementara saya memilih lagu. Sessi karaoke selama 3 1/2 jam itu menyaksikan Ira mengasah suaranya yang memang sedap itu berselang-sela dengan kesumbangan suara saya yang sudah sedia serak kerana batuk dan selsema selama sebulan yang baru hendak sembuh itu diringi 3 hidangan buffet dan 2 gelas minuman tiap seorang. Tapi Ira memang best! Sentiasa menjadi backing singer yang berkaliber kerana berjaya menyelamatkan saya daripada kelupaan melodi. Sessi tamat jam 11.30 dengan duet ulangan lagu Knife kumpulan Rockwell yang kami lagukan dengan penuh perasaan. Duet kami yang paling best dan mantap malam itu ialah lagu Dancing Queen, Still Got The Blues, Hurt, Listen To Your Heart, Those Were The Days dan Knife.

Masa balik kami dah tak larat nak berjalan. Dengan perut kenyang dan kepuasan melalak, kami menahan teksi pulang ke hotel. Selepas membersihkan diri dan solat isyak, kami bergossip seketika sebelum lena keletihan. Ira kata saya tidur berdengkur. Betul ke Ira? Jangan tipu mama. Mana buktinya? :D

10/5/11

Terlepas subuh. Padahal saya sudah pun mengunci jam. Kenapa saya langsung tak terdengar? Ira kata dia dengar bunyi loceng jam handphone saya tapi nadanya tidak mengujakan untuk bangun dan membuat dia terlelap semula. Bertuah anak ini! Itulah nada yang membangunkan subuh saya setiap hari. Tapi mungkin sebab keletihan saya langsung tidak tersedar. Bukan sebab karaoke tau! Mungkin sebab sudah hampir seminggu saya kurang tidur kerana sibuk dengan tugasan. Kalau di rumah, cuaca panas yang membuatkan badan berpeluh siang dan malam kurang mengujakan untuk tidur lena dan mudah terjaga. Tapi di bilik hotel yang dingin ini tidur terasa begitu nyaman dan lena sekali.

Dalam pukul 10 kami turun sarapan. Mi goreng, sosej, omelette juga sedikit bubur sudah begitu mengenyangkan. Terliur nak minum air buah yang sejuk segar tapi Ira menjeling saya 'Mamaaaa...' katanya. Hahaha. Yalah...mama faham. Saya capai cawan menadah teh o dan mengambil sebungkus gula. Susah betul jadi mama doktor ni! Ni belum termasuk doktor yang seorang lagi di Perlis sana! :D

Selesai sarapan kami terus menapak ke stesyen LRT. Macam biasa, selagi berpeluang menggunakan escalator, saya akan manfaatkan sepenuhnya. Tak mampu saya mengikut rentak langkah Ira yang laju turun naik tangga di sebelah dan sampai dulu daripada escalator. Tabik spring saya pada Ira yang penuh stamina. Jeles sebenarnya! Hahaha.

Hari ini Ira membawa saya ke Suria KLCC. Shopping? No no no! Movie time! Ira membeli tiket untuk tayangan pukul 12.10 tengahari. Jadi masih ada masa lagi. Jom kita ke Kinokuniya ma, ajak Ira. Jadi kami tawaf dulu di gedung buku itu. Saya di seksyen novel, Ira pula merayau sehingga ke seksyen medicine. Saya jumpa buku yang saya berkenan, The Works 4. Sudah lama tidak membeli buku. Puas hati dengan pilihan ini walaupun harganya RM41.90 namun berbaloi. Saya merayau mencari Ira. dia menunjukkan saya buku emergency yang hendak dibelinya yang berharga RM500. Saya cuba angkat buku itu. Mak oi seberat sebuntil beras! Bayangkanlah membaca buku yang seberat, setebal dan semahal itu! Ira tidak bercadang membeli buku itu pada waktu itu. Jenuh nak membawanya :).

Setelah membayar harga buku kami beredar ke pawagam. Dengan sebotol air mineral dan semangkuk besar popcorn juga secawan coke (Ira punya) kami masuk ke panggung TGV. Ada dalam 15 orang saja di dalam pawagam mini itu. Seawal pukul duabelas tengahari kami menonton filem Red Hood. Kisah serigala jadian yang menarik. Anak saya ni memang peminat cerita serigala. Tanyalah apa cerita serigala yang dia tak pernah tonton? Bukan setakat filem, dengan novel-novelnya sekali sudah khatam dibacanya. Tanya sequence novel dan filem New Moon...A sampai Z akan diceritakan secara terperinci. Novel dan movie adalah makanan doktor muda bernama Nazirah ini ;)

Selesai menonton Red Hood Ira membawa saya makan di Chili's Restaurant. Tak reti saya apa nama hidangan ini tapi umpphhh! Memang sedap. Ini dia menu kami.


Bila sudah kenyang Ira membeli tiket untuk filem yang akan di tonton seterusnya. Setelah membeli tiket kami beredar ke surau. Sudah hampir pukul tiga rupanya. Solat zuhur dulu. Rehat di situ sehingga waktu asar. Selesai solat asar kami pusing-pusing sekejap. Ira membeli ice blended coklat yang saya sudah lupa namanya yang berharga RM22. Kami kongsi minum bersama. Hendak merasa katanya. Ira kata sedaplah ma...Ira suka rasanya. Saya kata..bolehlah...tapi kalau mama tak merasa pun tak adalah mama terkilan sebab taklah sedap sangat pada tekak mama. Hehehe. Saya suruh Ira habiskan semua. Setelah itu kami masuk semula ke panggung menonton filem Elephants. Filem ini mengisahkan tentang pemilik sarkis yang kejam. Kejam terhadap isteri, para pekerja serta binatang sarkisnya. Seawal lima belas minit pertama agak perlahan dan membosankan sehingga saya sempat tertidur sebentar. Namun pada minit seterusnya cerita terus menjadi rancak dan menyegarkan sehingga tamat.

Lepas ni nak ke mana pula? Ira yang pada awalnya mengaku kenyang tiba-tiba bersuara, 'kita beli makanan ma, makan kat bilik?' Saya tergelak, 'Tadi kata kenyang!' Ira tersengih. Jadinya saya tapau nasi ayam sementara Ira tapau mee wantan. Kami balik naik teksi sebab sudah penat dan tak kuasa mengejar train ;p

Macam biasa, sampai di bilik setelah membersihkan diri kami segera mengerjakan solat maghrib yang sudah hampir ke penghujung waktu. Setelah selesai solat isyak kami bersila di lantai walaupun ada kerusi meja tapi makan malam terasa lebih santai di lantai ;) Makanan kami sama-sama sedap!

Setelah kenyang saya membancuh dua cawan up suri cafe yang saya bawa. Secawan untuk saya, secawan untuk Ira. Sedappp komen Ira. Baru tau! Saya menjawab dengan eksennya. Ira meneliti pembungkusnya. Mak aih! ginseng, dung guai, ge gen, manjakani,kacip fatimah, kunyit semua ada campurannya! Mesti hebat kalau dah minum ni kan ma? Mestilah! Inilah minuman mama setiap hari sehingga mama terer berjaga malam buat kerja! Sempat buat promosi lagi hahaha.

Selesai minum kopi, tutup tv, panjat katil, tarik selimut, apa lagi? Tidurlah kami dengan nyenyak sekali. Sesekali Ira peluk saya, sesekejap saya peluk Ira. Tak ubah macam mama bear dengan baby bear. Sejukkk bebenor. Hahahaha. Ira kata saya berdengkur. Haippp! Boleh percaya ke? Jangan tak percaya! Sungguh Ira tak berdusta :D

11/05/11

Saya terjaga jam 6.10 pagi apabila terasa lengan saya disentuh lembut.  Ma...bangun, subuh. Eh...cepat Ira bangun? Terjaga sakit peyut nak beyak. Hahaha tidak kiralah apapun sebabnya...yang penting kami tidak terlepas solat subuh. Setelah subuh kami sambung tidur. Sekali-sekala bermalasan memanjakan diri apa salahnya kan? ;) Pukul sepuluh kami turun sarapan. Naik semula untuk mengemas barang-barang sebelum check out pukul 12 nanti.

Rasanya nak sambung lagi percutian ini tapi masih banyak kerja yang menanti. Sesekali bersantai begini terasa reda segala tekanan dan keletihan tubuh dan fikiran. Bila lagi agaknya kita dapat begini lagi ya Ira?

Pukul 12 kami check out. Saya memang bertuah! Kebetulan di perhentian bas betul-betul di depan hotel itu rupa-rupanya juga merupakan tempat perhentian bas SKS ke Seremban. Tak payahlah saya berjalan jauh. Setelah sessi berpeluk cium, saya masuk ke perut bas dua tingkat itu. Sempat melambai Ira sebelum dia beredar menahan teksi di depan.

Selain daripada kaki saya yang lenguh-lenguh, percutian kami ini hampir sempurna! Terima kasih Ya Allah kerana memberi saya peluang untuk mengenali anak ini.

Menjelang maghrib saya menerima SMS yang ke 6 dari Ira pada hari itu. "Mama, Ira teringat sangat mama bila Ira pakai telekung yang kita kongsi sama tu. Ada bau mama ;)". Saya terus menjadi sentimental dan sempat menitiskan airmata sebelum memulakan solat maghrib saya :)

Begitulah! Setiap seorang daripada anak-anak yang begitu ikhlas menerima saya sebagai 'mama' dapat hidup mereka, meninggalkan kesan yang amat mendalam dalam jiwa saya. Setiap daripada mereka! Samada yang masih memerlukan saya atau sebaliknya. Samada yang didepan mata atau jauh di merata sudut dunia, setiap seorang daripada mereka 'amat istimewa' di hati saya.

Catitan: Anak-anakku...mama amat menyayangi kalian semua.

Ahad, Mei 08, 2011

Pergorbanan Seorang Ibu...Selamat Hari Ibu.

Zamri Hamat bersama tiga anaknya, Rashidah Illyana (kanan),

Zaim Shahrul (dua dari kanan) dan Zaim Ikbal melihat kesan

kebakaran yang mengorbankan isterinya, Allahyarham

Rafidah Ismail (gambar kecil) ketika menyelamatkan anak

mereka di Taman Sri Gucil, Kuala Krai, kelmarin.


KUALA KRAI 7 Mei - Seorang jiran melihat api menyambar bahagian belakang badan dan kepala Allahyarham Rafidah Ismail, 36, ketika wanita itu bertungkus-lumus mengeluarkan tiga anaknya dari dalam rumah mereka yang terbakar di Taman Sri Guchil, Kuala Krai, semalam.

Menurut Hasnah Mahmood, 34, yang sarat mengandung sembilan bulan, dia menyaksikan perkara tersebut ketika membantu mengeluarkan anak sulung mangsa, Rashidah Illyana Zamri, 7, iaitu yang terakhir dikeluarkan dari tingkap.

"Hanya Tuhan yang tahu dari mana datangnya kekuatan untuk Rafidah membengkokkan besi jeriji tingkap bagi mengeluarkan tiga anaknya itu.

"Ketika itulah saya nampak api sudah sambar belakang dan kepala arwah semasa dia mengeluarkan anaknya yang terakhir iaitu Rashidah.

"Anak pertama dikeluarkannya ialah yang bongsu diikuti anak keduanya. Hanya Tuhan sahaja tahu perasaan saya untuk menggambarkan suasana itu," katanya ketika ditemui Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Dalam kejadian itu, seorang wanita sanggup bergadai nyawa memecahkan kaca tingkap rumah dan mengumpul kekuatan membengkokkan jeriji besi untuk membolehkan tiga anak kecilnya keluar ketika kediaman mereka terbakar di Taman Sri Guchil, Kuala Krai.

Namun dalam kejadian pukul 1.30 petang itu, nyawa Rafidah, jururawat di Hospital Kuala Krai, menjadi galang gantinya apabila dia sendiri rentung setelah gagal menyelamatkan diri. Mayatnya ditemui dekat pintu utama rumah teres itu.

Ketiga-tiga anaknya, Rashidah; Zaim Shahrul, 6, dan Zaim Iqbal, 2, selamat setelah disambut oleh jiran sebelah rumah dari tingkap kaca yang dipecahkan mangsa.

Hasnah yang merupakan guru di Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kuala Krai berkata, ketika kejadian dia sedang memeriksa tugasan murid bersama anaknya di ruang tamu rumah sebelum dikejutkan dengan bunyi cermin pecah yang kuat dari rumah mangsa.

"Saya bergegas keluar ke rumah Rafidah untuk melihat apa yang berlaku. Rafidah dengan nada cemas berkata, tolong Kak Dah, rumah akak terbakar!

"Saya kemudian membantu dia mengeluarkan anaknya satu persatu. Saya hanya menyambut anaknya yang bongsu sedang dua lagi anak mereka boleh keluar sendiri dan saya hanya menarik mereka menjauhi rumah.

"Ketika itu saya cuba menenangkan arwah untuk mencari kunci rumah. Saya sempat minta arwah bertakbir dan bertenang namun dia tidak menemui kunci itu," katanya.

Sumber: Utusan Malaysia 8 Mei 2011

Catitan: Semoga arwah Rafidah di tempatkan dikalangan para hamba Allah yang mati syahid...doaku syurgalah tempatmu...Al-Fatehah...

Sabtu, Mei 07, 2011

vraiment apporter

Avant l'ombre de la mort est apparu dans le
porte, je veux le voir ...
mais il est où?
il est juste un mouvement, comme la direction du vent
Arrivé à la porte de ma chambre ...
au cœur!
Pourquoi ne pas aussi doux que son premier?
Jusqu'à présent, il m'a jeté ...

travail: un ami proche

Khamis, Mei 05, 2011

왜?


가끔은 남자가 자신 냉동 및 하드 돌
로 그 사람이 사랑했던 모든 사람들을 신경 안 만들 수있는 방법 [번호] 이해가 안 돼요?

작업 : 알리프

ستله برتاهون

هوجن ماسيه د لوار تق برهنتي
تراس ديڠين لاڬي
هاتي سديه تركنڠكن كمبالي
وجه مو يڠ سوچي ممندڠ كو
د هاري تراخير
سندو دان تڠيس كو
مڠيريڠي ڤمرڬيان مو

نامون هاتيكو تق ڤرنه چوبا
اونتوق منريما ڤڠڬنتي مو
بيار دڤلاو سريبو ريسه
ڤد ريدوڤ وجه سنجا

كو ترڬمبر چينتا كيت
ماسيه دسليموتي چهاي
ترڠ سسڬر بق كالي ڤرتام
والاوڤون تله برتاهون
جاسدمو برسليندوڠ

كو ترڬمبر چينتا كيت
تق موڠكين كن اد ڤڠهوجوڠڽ
ڤابيلا سڠ منتاري ده منجيلم
تراس اڠكاو دان اكو ماسيه برسام

بيار مندوڠ برلالو دان برهنتي
اكو تتڤ د سيني
برسناندوڠ ڤد مو سابن هاري
كاسيه يڠ سجاتي برسماد

...چاتتن: لاڬو سلالو ساج ممڤو مڠيمباو كنڠن لالو

Isnin, Mei 02, 2011

Katakan Padaku...

Katakan padaku
sejak puisi mengalir
sejak langit meratap
mengapa air mataku
terasa baru bagai embun terasa baru?

burung rembang membuka sayap
daun-daun menjadi lebih redup
aku lewat lagi berdayung di depanmu
kau siap lagi berdiri di tebing

semua pepohon menjadi sepohon di sampingmu
semua detik menjadi sedetik di matamu
sungai ini pun terasa betapa gemuruh
menyambut semarak api di bahumu

katakan padaku
sejak malam menjelma
sejak maut menyentuh
mengapa sepi jiwamu
terasa baru bagai pedihku terasa baru?

Karya: Latiff Mohidin

Ahad, Mei 01, 2011

Pertanyaan...

Dia:   Ma...bila saya dah wujud lagi di dunia ini, berapa lama                                                   agaknya saya akan terus diingati.. dikasihi?
Saya:   Bergantung kepada 'siapa' orang yang ditanya.
Dia:     Maksud mama?
Saya:  Kalau soalan itu untuk mama, jawapannya adalah 'seumur' hidup mama!
Dia:    Mama terlalu yakin dengan jawapan mama.
Saya: Sebab apabila mama sudah mula menyayangi seseorang, mama akan masukkan mereka dalam senarai insan-insan yang sentiasa mama doakan.
Dia:   Lama kelamaan mama tentu akan bosan dan melupakan saya juga.
Saya: Insyaallah tidak, nak.
Dia:   Kasih sayang mama terlalu besar.
Saya: Tidaklah sebesar kasih-sayang Allah tetapi insyaallah cukup untuk semua.
Dia:    Mama...
Saya:  Ya nak?
Dia:    Saya takut...
Saya:  Takut apa? Kenapa?

Itu msg seminggu yang lalu dan masih tergantung tanpa jawapan sehingga ke hari ini.

Catitan: Suatu waktu dulu dia pernah bertanya, "Ada berapa bilik dalam hati mama?" bila saya memberitahu dia hati saya ada banyak 'bilik'". Banyakkkkk sangat! Jawab saya. Bila saya bertanya berapa 'bilik' di hatinya, dia hanya menjawab sepatah 'rahsia!'. Elehhhhh, macamlah mama tak tau! ;)

Rabu, April 20, 2011

Perjalanan...

Adakalanya kesakitan itu tidak nampak di mata...
tidak terdengar oleh telinga...
tidak terteka dengan kata-kata...
namun ia mencengkam ke dasar sukma...
yang pegun diam menusuk bisa...

Aku mendengar jeritannya bergema menggetari kalbuku...
aku terngiang desah perihnya berlaungan di  mindaku

"Mama...saya sayang mama
terima kasih kerana sudi menjadi 'ibu' kepada anak yatim piatu ini
terima kasih kerana sentiasa sudi mendengar
terima kasih menegur saya untuk terus menjadi budiman
terima kasih kerana telah menghaluskan jiwa saya
terima kasih kerana selalu memaksa saya menggunakan bahasa yang baik dan betul ketika berbicara
terima kasih kerana mengajar saya menjadi penyair yang terluka ;)
Saya sayang mama hingga ke akhir hayat saya"

Anakku Al...
semoga kamu mampu dan kuat untuk terus bertahan...
tapi jika waktumu telah sampai, mama redha...
bawalah jiwa dan ragamu berdamai...
ingatlah setiap derita adalah anugerah Allah...
meskipun di sini tidak bahagia, barangkali di'sana' telah tersedia singgahsana
tenang dan ikhlaskan diri untuk sebarang kemungkinan takdir yang akan diberi
jangan sekali-kali...jangan sekali-kali anakku, 
jangan sekali-kali kamu lepaskan kalimah 
Laillahaillah muhammadarasulullah dari bibirmu...
genggam erat kalimah itu dan jangan sekali-kali gentar dikalbumu...
mama di sini hanya mampu berdoa dan pasrah...
Sesungguhnya mama juga amat menyayangi kamu anakku...

Catatan: Beberapa minggu ini hati terasa begitu suram, hening dan diam...

Selasa, April 12, 2011

Jam Tangan Omega

Saya amat meminati jam tangan omega ini...tapi saya tahu saya tidak akan mampu memilikinya. Cukuplah sekadar menatapnya saja untuk mencuci mata.

Saya hanya ada seutas jam berjenama iaitu Tag Heuer yang saya beli pada tahun 90an...masih utuh. Tali masih yang asli. Cuma bateri yang perlu ditukar setahun sekali :)

.~Sebelum Mata Terpejam~ ©2006 - 2014. Hakcipta :rafikasastras~Sebelum Mata Terpejam~