-->

Selasa, April 21, 2009

Cermin




Setiap hari kita bercermin. Dalam sehari entah berapa kali kita bercermin kan? Tapi apakah sebenarnya yang kita cerminkan saban hari? Wajah kita? Kulit kita? Garis-garis halus yang mula terlukis dibawah mata, hidung dan bibir kita? Apakah yang kita cerminkan itu luaran semata-mata? Bagaimana dengan hati dan jiwa kita? Minda kita? Rasa kita?

Cermin yang saya maksudkan bukanlah cermin yang biasa kita buat cermin untuk mencermin wajah kita tiap hari. Cermin yang saya maksudkan di sini ialah cermin diri.
Adakah kita telah mencermin diri kita? Mencermin peribadi kita? Atau kita hanya suka menghala cermin itu ke arah orang lain sahaja?

Mungkin anda tertanya-tanya apa yg saya melalut pasal cermin ni kan? Hehehe. Sebenarnya dah lama saya nak menulis pasal cermin ni. Sebab sekian lama saya memerhatikan fenomena manusia di sekeliling saya yang amat suka menghalakan cermin memerhatikan setiap gerak dan tingkah orang lain. Meneropong segala keburukan, segala kekurangan dan kelemahan. Berbicara dengan suara sombong dan lantang seolah diri mereka sempurna.

"Dia tu manjakan sangat anak dia, kalau anak aku..."
"Dia tu bagi muka sangat kat anak dia, kalau anak aku..."
"Kalau anak aku buat macam tu, siaplah..."
"Kalau aku ni emak dia, jangan haraplah..."
"Anak-anak ni kalau tak kena cara didik, macam tu la. anak-anak ni kita mesti blablablabla...."
"Kalau anak aku dah kena dah tu!"
"Anak aku si polan si polan tu bagus. Alhamdulillah mendengar kata. Senyap je tak banyak cakap."
"Anak saya begitu, anak saya begini, dia tak pandai nak melencong sana sini..."
"Anak si polan si polan tu hari tu saya nampak berborak ngan jantan..."
"Anak si anu tu aku dengar dah pandai bertenggek tumpang motor jantan balik sekolah."
"Anak si polan si polan tu...*&$#@&^)()+_&%^..."
"Anak aku kalau keluar rumah tak pakai tudung, siaplah!"
"Kalau anak aku tak boleh suruh macam tu...kalau anak aku begitu, kalau anak aku begini..."

Ketika suara-suara sumbang ini kedengaran, anak masing-masing masih kecil dan ada yang masih bersekolah rendah. Mulut masing-masing bercakap macam mereka sajalah yang pandai mendidik anak. Cara mereka sajalah yang betul. Mereka sajalah ibu dan ayah paling bagus di dunia. Sayangnya apabila anak-anak mereka lelaki dan perempuan mula melangkah ke sekolah menengah, nada mereka sedikit demi sedikit berubah. Mulut mereka seolah-olah telah tersumbat dan kerongkong mereka tercekik dengan kata-kata yang pernah mereka lemparkan.

Mudahkan melihat keburukan anak orang? Senangkan memerhati kejelikan anak orang. Gemarkan melihat anak orang tak jadi orang? Gembirakan melihat anak orang tak sebaik anak kita kononnya?

JANGAN...!

Kalau pernah ada perasaan begitu dihati anda, berisghtifarlah banyak-banyak. Kenapa? Kerana saya percaya segala keburukan dan umpatan yang kita lemparkan kepada anak orang lain, ianya akan berbalik kepada kita. Bukan saja berbalik, malah akan menjadi lebih buruk dari itu. Saya sudah melihat dan melalui pengalaman tersebut. Siapa yang tak makan hati kalau orang asyik mengkritik cara kita mendidik anak-anak? Kritikan yang bukan membina sebaliknya membunuh! Kalau tak betul sama-sama menegur. Kalau silap sama-sama melentur. Bukan mengumpat keji dari belakang, sekilas pandang dijadikan pengukur!

Sekarang anak-anak saya sudah dewasa. Masing-masing menjalani kehidupan yg lebih baik dan mempunyai keluarga. Anak-anak mereka yang serba-pandai itu pula kian remaja. Saya menyaksikan mereka mula sakit kepala. Anak gadis yang dulu sentiasa berkerudung ketika keluar rumah, kini hanya ber t'shirt ketat dan berseluar pendek paras atas lutut. Rambut sentisa berubah warna dan gaya. Sudah pandai berbohong, sudah pandai membawa 'kawan' lelaki ke rumah lalu di katakan 'abg angkat' maka jadilah 'anak angkat'. Anak-anak lelaki sudah hilang kepatuhan. Bila disuruh, muka mengalahkan asam keping dan cuka. Bila ditegur sebaris, di balas dengan ulasan tujuh halaman. Merokok diluar pengetahuan. Semakin liat meghampar tikar sembahyang.

Peliknya...Khilaf anak orang dicaci di cela. Bila terkena pada anak sendiri alasannya,
"Budak-budak muda nak merasa berfesyen dan bergaya,"
"Orang muda jiwa memang selalu memberontak, selalu ingin mencuba,"
"Zaman sekarang bukan lagi macam zaman kita,"
"Budak-budak sekarang tak boleh berkeras sangat,"
"Biarlah...lama-lama dia orang taulah..."
"Kena pakai saikologi tak boleh dimarahkan sangat..."

Kalau anak orang?
Dihempuk muka dengan bantal kalau susah bangun subuh.
Disindir perli 'awak tu perempuan!" bila agak liat membantu didapur.
"Pakai baju macam ppn joget!" Kalau fesyen tak kena pada mata.
"manjakan sangat!" Bila mendengar saya menegur anak dengan baik.
"Degil-degil tu bantai aja!" Bila masih terus bersabar dengan kerenah anak.

Mereka? Terbuat ke mereka begitu pada anak-anak mereka? Jangan mimpi!

Saya? Saya hanya melihat. Saya hanya berfikir. Saya hanya berkata dalam hati... sudah tiba giliran anda! Saya telah melepasi segala onak dan duri itu...alhamdulillah anak-anak saya sudah berada dilandasan yang betul.

Moralnya? Jangan terlalu menjaga anak orang.Kita jaga anak dara kita sendiri. Usah terlalu memantau anak orang, pantau anak bujang anda sendiri. Sebab anak orang yang anda sangka takkan jadi orang itu mungkin akan menjadi lebih 'orang' dan manusiawi. Sebaliknya anak-anak anda yang anda begitu yakin akan menjadi orang mungkin tidak akan menjadi 'orang' seperti mana yang anda impi.

Bersabarlah dengan segala kerenah anak-anak anda. Hati-hati bila bercermin. Bila terlalu asyik mencermin orang, cermin anda akan mempermainkan diri anda sendiri!

Nota: Pandanglah anak orang lain dengan rasa kasih sayang tak kira bangsa dan agama. Kasih-sayang tak pernah gagal merapatkan kita sebagai manusia.



1 ulasan:

  1. teringat lagu raihan.. kasih sayang... best lagu tu...

    BalasPadam

Tulis je la apa nak tulis :p

.~Sebelum Mata Terpejam~ ©2006 - 2014. Hakcipta :rafikasastras~Sebelum Mata Terpejam~