-->

Sabtu, Disember 31, 2011

Seseorang...

Saya pernah mengenali seorang insan
yang tampak begitu polos dan menawan dimata
Namun begitu...
saya tidak pernah menegur dia
dan dia juga tidak pernah menegur saya selain saling
berbalas pandang angguk dan senyum
tapi...
bagai ada bahasa yang berbicara
ketika kami bebrapa kali bertatapan mata tanpa sengaja

Namun ia tetap menjadi bahasa bisu
yang tidak mampu menzahirkan ulangan rindu
ketika tak bertemu

Kelmarin tanpa sengaja kami ketemu
rasanya seperti ulangan rindu itu kembali menggetar kalbu
dia tidak perasan saya dalam penampilan berbeza
saya sempat mengusap dan mengelus lembut pipi gebu
gadis kecil yang tersenyum manis membalas senyuman
ketika 'dia' dan isterinya saling berbincang memilih produk
berjenama di kaca tebal pameran

Apabila gadis kecil itu memanggil papa!
saya segera mengenyitkan mata sambil melambai dan menghindar
sebelum si papa sempat menoleh ke arah sipolos manja.

Namun itu hanya secebis kisah hati terusik ketika muda
saling malu membisik cinta
tapi itu bukanlah penyebab rasa kesal atau kecewa
kerana Allah telah memberikan yang terbaik untuk dia
dan membukakan jalan redho pada saya.

Saya bahagia melihat dia bahagia :)




Jumaat, Disember 30, 2011

Khas Untuk Muhammad Murali Abdullah...


Semoga anda cefat sembuh. Industri drama dan filem masih memerlukan anda. Saya juga masih memerlukan anda untuk merealisasikan dan memferindahkan karya karya saya yang seterusnya.Setelah Tony Francis Gitom dan Mior Hashim Manaf, anda adalah gandingan mantaf saya. Saya hijrahkan doa saya kefada anda Murali Abdullah.Semoga Allah memberikan kekuatan dan kesembuhan kefada anda untuk bersama meneruskan ferjuangan dengan karya karya keislaman yang memberi keinsafan dan teladan.

Salam fersahabatan...

Rabu, Disember 28, 2011

Ku Hijrahkan Doa...


http://lonelystarz.blogspot.com/2011/12/download-ku-hijrahkan-doa-skrin-di-9.html

Rabu, Disember 21, 2011

Kerinduan...

Jika tidak mendengar suara
tidak bertemu mata dengan pujaan sukma
yang masih berdegup jantungnya
adalah satu penyiksaan yang paling bisa...

Bagaimana pula

Merindui insan yang tidak lagi berdegup jantungnya
telah berpisah roh dengan jasadnya
susuk yang tidak akan di temui lagi di segenap sudut
suara yang tidak akan bergema lagi membelah kabut...

Sesungguhnya
merindui yang hidup
tidak selara merindui'nya' yang telah kembali ke sisi Yang Abadi!

Khamis, Disember 15, 2011

.......


Aduhai...cepat sungguh masa berlalu. Diam tak diam blog ini semakin bersawang. Habuk tersangkut di sana sini. Dua bulan ini adalah waktu yang paling sibuk. Bila sibuk maknanya rezki pun masyuk. Hehehe. Alhamdulillah. Dalam pada sibuk itu masih sempat saya membawa orang-orang tersayang pergi bercuti. Pada saya yang 'berdarah sejuk' seperti kata seorang teman saya dulu, bercuti atau tidak sama saja. Bercuti pada saya ialah dapat melelapkan mata sepuasnya setelah mengadap tugasan berminggu-minggu malah kadang berbulan secara berterusan. Tidur adalah percutian maha hebat buat saya :)

Begitulah disepanjang percutian di Kota Keriangan. Saya lebih banyak menghabiskan masa di bilik. Membungkus diri dalam kedinginan puncak yang dibumbui hujan sekali-sekala.Manakala yang lain-lain sudah melenyapkan diri bersukaria.Memang itulah tujuan saya sebenarnya. Untuk melihat mereka bersuka-ria. Saya? Walau tidak bersuka-ria namun saya amat gembira."Pergi dulu ya maksu!" Itulah ayat mereka setiap kali selama tiga hari sebelum turun menyeronokkan diri. Paling bahagia di hati setiap kali apabila mereka kembali ke bilik dengan wajah teruja bukan kepalang bercerita tentang aktiviti mereka indoor dan outdoor yang belum pernah mereka alami sebelum ini. Menunjukkan kepada saya photo perbagai aksi dari kamera digital mereka. Ketika itu saya berasa amat bersyukur kerana mampu membawa mereka menempuhi pengalaman baru tersebut. Rasa bahagia menatap wajah mereka ketika itu amat sukar ditafsirkan. Setiap sen perbelanjaan yang keluar untuk percutian ini terasa amat berbaloi. Terima kasih Ya Allah kerana memberi rezki kepada saya untuk saya berkongsi dengan mereka...insan-insan yang saya kasihi.

Ahad, November 27, 2011

Masihkan Kau Ingat?

Tidak mengapa jika anda melupakan saya. Memang fitrah manusia sedemikian rupa. Tidak perlulah rasa bersalah dengan mencipta pelbagai alasan. Saya tidak meminta untuk terus diingati. Cuma...izinkanlah saya terus mengingati dan menyayangi kalian selagi nyawa dikandung badan.

Khamis, November 24, 2011

Ong Kim Swee Quotes...

"All I said was, they don't respect you, they don't respect our flag, they don't respect our King and they don't respect your parents,"

"If you allow this to happen, then you are cowards. You must teach them what being Malaysian is all about.

Rabu, November 23, 2011

KENAPA INDONESIA TEWAS KEPADA MALAYSIA?

Bacalah dengan berlapang dada dan minda terbuka...

Apakah sebabnya kekalahan pasukan Indonesia ditangan Malaysia walaupun mereka bermain di gelanggang keramat Istora Senayan Gelora Bung Karno? Kita melihat kehebatan Indonesia dalam perlawanan SEMI FINAL menentang Vietnam, ketangkasan mereka langsung tidak dapat disaingi pemain Vietnam. Terbit kegusaran di hati betapa Malaysia kelak bakal dikalahkan Indonesia melihatkan prestasi hebat mereka membenam Vietnam!!!

Namun situasi sebaliknya terjadi dalam pentas FINAL. Malaysia yang kehilangan tonggak utama dan hanya diperkuatkan dengan pemain simpanan mampu mengalahkan sang GARUDA...!!! Di mana silapnya? Bersama kita renungkan artikel di sebuah blog milik rakyat Indonesia. Apa yang dikatakan di dalam artikel ini amatlah benar dan langsung tak mampu dinafikan oleh sesiapa sahaja. Apakah yang menjadi penyebab kepada kekalahan Indonesia di negara tanah tumpah mereka sendiri? Ayuh sama-sama kita renungkan.....

Timnas Tolong Hilangkan Kebencian dan Dendam

Sepulang dari kantor kemarin, saya menyaksikan suatu fenomena yang luar biasa, trotoar-trotoar jalan penuh oleh kendaraan bermotor yang diparkir. Si empunya motor asyik nglesot di lesehan pinggir jalan yang dipasang layar tancap. Cafe-cafe penuh dan jalanan lenggang, Garuda muda akan melawan Harimau Malaya.

Pertandingan sarat emosi, dendam kesumat dan kebencian. Teriakan-teriakan Malingsia dan Ganyang Malaysia bergema. Warna merah mendominasi pandangan mata, di udara sangat terasa hawa keoptimisan bercampur kebencian pada negeri Jiran. Inilah final impian dimana mayoritas masyarakat Indonesia sangat ingin melihat pasukan Garuda Muda menjungkalkan Harimau Malaya.

Pertandingan pun berlangsung, decak kagum bergumam melihat kecepatan para pemain garuda muda khususnya para pemain-pemain dari pulau Papua. Dan gol cepat pun terjadi, suasana menjadi riuh rendah, teriakan gol bergaung, rasa puas merasuk ke jiwa penonton.

Lalu penantian gol kedua pun bergelora, detik demi detik, menit demi menit tapi gol kedua yang ditunggu tak kunjung datang, malah pasukan Harimau Malaysia mampu menyamakan kedudukan. Serangan dari tuan rumah tak berhenti, umpatan dan cacian silih berganti menemani pertandingan. Wasit, hakim garis, pemain, pelatih lawan tak lepas dari hinaan dan umpatan. Hingga beberapa gol yang diciptakan tak mendapat pengesahan makin tinggi tensi permainan makin gemes penonton.

Pertandingan normal berakhir, perpanjangan waktu, dan akhirnya adu Tos-tos an dilakukan. Disinilah mental diuji dan Garuda Muda terbukti belum mampu menunjukkan mental juara. Malaysia pulang ke kandang mereka dengan kepala tegak, kalungan medali Sea Games yang dirindukan oleh warga Indonesia selama 20 tahun dibawa ke Kuala Lumpur.

Ada apa sebenarnya? Kenapa Indonesia selalu kalah dengan Malaysia di partai puncak? Banyak yang beranalisis tentang masalah teknis seperti teknik, team work, mental dan lain-lain. Tapi saya mencoba menganalisis dengan cara lain. Kenapa Indonesia tidak bisa mengalahkan Malaysia di GBK?

Jawabannya adalah karena motivasi Indonesia untuk menang adalah motivasi kebencian dan dendam. Seperti diketahui benci dan dendam adalah dua energi yang sangat NEGATIF. Maka begitu berkumpul di stadion yang penuh dengan aura kebencian dan dendam energi negatif itu terakumulasi besar sekali.

Dan percaya atau tidak energi negatif itu akan menular ke dalam lapangan. Dan permainan pun kacau sekali, ditambah seluruh stadion yang menyumpah serapahi negara lawan. Maka doa yang didasari oleh energi negatif tidak akan sampai dan diterima oleh Tuhan.

Justru doa penonton Malaysia yang datang ke GBK dikabulkan. Kenapa? Karena mereka termasuk orang-orang yang teraniaya,sebagai tamu mereka bukannya dihormati tetapi malah disumpah-serapah. Padahal mereka belum tentu salah, maka saat mereka berdoa meminta kemenangan, dengan cepat Tuhan mengabulkan. Doa orang-orang teraniaya lebih makbul.

Oleh karena itu marilah kita luruskan niat, saat pertandingan olahraga tidak perlu membawa kepentingan politik dan membawa kebencian di lapangan. Bertandinglah untuk menghibur, untuk mencapai prestasi karena ingin mengharumkan nama bangsa tanpa menginjak martabat bangsa lain. Bukankah seorang pemenang sejati itu adalah mereka yang “Menang tanpa kesombongan dan kalah tanpa banyak alasan”. (22/11/11)

Artikel ini dicopy paste dari http://olahraga.kompasiana.com/bola/2011/11/22/timnas-tolong-hilangkan-kebencian-dan-dendam/

Selasa, November 22, 2011

Tahniah Harimau Muda!

Pertarungan yang hebat dan penuh debaran sehingga saya hampir sesak nafas :)

Jumaat, November 11, 2011

Angin November

Angin yang berhembus
Di akhir November
Bawa kisah dan lagu
Dari angin lalu..

Lembut kau datang menegurku
Kukira tak kan berlalu...

Angin yang berhembus
Bawa kisah tentang dia
Yang datang dan berlalu
Bagai angin lalu..

Karya: A Riyanto

Selasa, November 08, 2011

Luka...

Kita amat sedih dan marah apabila hati kita dilukai...
Tapi...adakah kita sedar orang lain juga tidak mahu disakiti?
Mengapa kita hanya memikirkan luka dan sakit kita saja?
LLuka dan sakit orang lain bagaimana pula?
Jadi...jagalah hati, akal dan lidah ketika berbicara.

Isnin, November 07, 2011

Rindu...

Saya merindui ibu. Hanya ibu satu-satunya insan yang mengerti saya. Mempercayai saya sepenuhnya. Tidak pernah meragui ketulusan saya. Tidak pernah menilai atau mengandai... keburukan atau kebaikan, kelebihan atau kekurangan saya (yang amat banyak tentunya)...ibu tidak pernah mengunjing atau mengumpat atau memburuk-burukkan saya. Ibu menerima saya seadanya.

Sekarang? Saya dikelilingi manusia yang penuh curiga dan syak wasangka di hati mereka...

Ahad, November 06, 2011

Salam Aidil Adha...

Mudah-mudahan kita mampu menghayati erti serta nilai pengorbanan yang sebenar...

Rabu, November 02, 2011

Menanti jawapan...

Mengapa tidak dijawab sapaku ini?
Tulislah sebaris ayat sayang atau benci
Ingin dilupai atau diingati...
Usahlah menanti sehingga rindu hilang wangi
senyum jadi tangis
dan pintu usia ini terkatup terkunci!

Ataukah sapaan itu hanya akan terjawab
pada batu nisan pusaraku nanti?

~Drpd seseorang kpd seseorang~
(Tidak kesampaian... kini hanya tinggal kenangan)

Selasa, November 01, 2011

Mencipta Sunyi...

Jika anda memilih untuk menyepi..
Saya akan memilih untuk berdiam diri...
Marilah bersama mencipta sunyi...

~rafikasastras~

Isnin, Oktober 31, 2011

Kepercayaan...

Mengapa manusia sering terdorong untuk mempercayai 'orang lain', mempercayai 'kawan' pada 'kawan' atas 'kawan' melebihi daripada kepercayaan kepada adik beradik dan keluarga sendiri? Pabila dinasihati tidak mahu didengari. Bila diajak berkongsi macam-macam alasan diberi. Kalau dengan 'orang lain' amat pemurah. Apa saja, berapa saja, wang atau harta sanggup dikorbannya semua. Dengan adik-beradik semua berkira...penuh rahsia.Bila ditegur hendak meng'garang' saja!

Akhirnya...?

Bila dah terkayu, siapa yang busuk siapa yang wangi? ke mana hendak berpaling kalau bukan adik-beradik dan saudara sendiri?

Sampai bila cerita lama akan terus berulang? Sampai bila tidak mahu belajar daripada kesilapan? Ketika ada wang memang 'langau' berterbangan. Bila bau wang itu hilang, bukan kata langau, nyamuk pun tak sudi nak hinggap!

Salah siapa? Ke mana perginya bijaksana? Sekali terkena tak mengapa... dua kali, waspadalah...kalau kali ke tiga dan seterusnya...? Usah tuding jari pada orang. Mungkin sudah sampai masanya untuk muhasabah diri. Jangan cari silap orang. Carilah salah sendiri!

Saya?

Saya sudah letih dan saya ada kehidupan saya sendiri. Lagi pun...siapalah saya di mata kalian semua?

Jumaat, Oktober 28, 2011

Rahmat Malam Jumaat...

Malam Jumaat yang penuh Rahmat...
Satu panggilan telefon...dua suara jejaka-jejaka hitam manis...
membawa berita gembira yang spontan memekarkan senyuman dibibir...
pintu rezki terbuka lagi...
Alhamdulillah saya lafazkan berulangkali...
Syukur Ya Allah...semuanya dariMu...
Terima kasih kerana masih mencurahkan ilham...
Menyimbahkan rezki untuk hambaMu yang hina ini...

Khamis, Oktober 27, 2011

Rawatan resdung dan berbekam

Kisah dua minggu yang lalu...

Kalau resdung saya ini belum teruk. Jika ubat yang saya beli di farmasi masih berkesan, tentu saya tidak akan melangkahkan kaki ke pusat rawatan resdung ini. Cuaca sejuk yang begitu 'banyak' membantu perkembangan dan keaktifan resdung saya,meramahkan jari saya men sms si buah hati saya. 'Bang, jom buat rawatan resdung?'

Di sebuah Pusat Rawatan Resdung di Maidin Seremban.

'Resdung akak ni dah tahap 3. Teruk. Silap-silap hidung akak leh rompong dan akak kehilangan deria bau.'

Uwaaaaaaaa. Memang itulah yang selalu diulang-ulang oleh kakak saya setiap kali dia membebel menyuruh saya pergi membuat rawatan resdung. Agaknya bingit dah dia mendengar saya uwekkk uweekkk macam orang mengandung anak sulung, berlama-lama dalam bilik air memuntahkan lendir. Jemu dia mendengar saya sroot sroot selsema dengan sehelai tuala atau napkin tergantung dibahu. Muak mendengar saya terbersin-bersin tak henti-henti. Hehehehe.

Bila rawatan resdung selesai, sebelum gadis manis itu membersihkan muka saya... dia memberikan saya cermin untuk menyuluh muka saya. Huhuhuhu. Kuning muka saya bagaikan serbuk belerang menunjukkan betapa tingginya tahap keseriusan resdung saya. Amat huduh! Rasa dingin dan nyaman bila dia membersihkan muka saya dari segala anasir parasit itu huhuhu.

Selesai satu bab masuk bab berbekam pula.

Daripada rawatan muka menjalar pula ke bahagian belakang saya. 'Bahu akak ni bengkak' katanya. Saya sengeh. Tau. Rasa. Berminggu-minggu saya duduk menulis memang bengkak dah. 'Akak nak bekam sekali? Buang angin dan darah kotor?'. Saya angguk saja. Memang itulah yang saya perlukan sebenarnya.

Saya kena 17 mangkuk vakum (penyedut). Bergilir ganti di pacakkan pada belakang kepala, tengkuk, bahu dan belakang saya. Bila dah sampai edahnya dia menarik penyedut itu satu demi satu, terasa sejuk bila tempat yang divakum itu dioles dengan kapas berubat. Setelah itu terasa ada benda tajam mencucuk-cucuk. Taklah sakit cuma rasa macam semut gigit :p
.
'Akak berani tengok darah?' Tanya perawat muslimah itu ketika mengoles darah bekal di belakang kepala saya.

'Boleh juga,"

Ambik kau! Darah beku pada kertas tisu likat pekat. Patutlah saya selalu sakit kepala bagai nak rak!

'Hospital pun tak nak kalau akak derma darah macam ni,' tambahnya lagi. Cehhhh! Melampau! Hahahaha.

Dipendekkan cerita, 17 cawan bekam telah membenam di tubuhku pada hari itu. Kesannya? Period kali ini rasa lega daripada migrane yang selalu menyerang bagai nak gila beberapa hari sebelum 'lambakan' bermula. Hehehe.

Lepas ni ada rezeki insyaallah saya nak berbekam lutut pula. Tak seronok solat tak dapat duduk antara dua sujud, takleh nak sujud. Sakit lutut menjadi idap-idapan sejak sekian lama padahal saya ni masih muda belia! Hehehehe ;)

Jadi sesiapa yang belum pernah berbekam tu ada rezki dan masa pergilah berbekam. Selain daripada ianya sunnah nabi, ia dapat memulihkan kesihatan. Buang darah-darah kotor dalam badan. Mesti lepas tu rasa ringan. Insyaallah :)

Rabu, Oktober 26, 2011

Gaddafi... Hukum Karma?

Jika kita beranggapan seseorang telah memperlakukan kita seperti binatang, adakah kita harus mengikut rentak kebinatangannya? Jika kita menganggap seseorang itu kejam, adakah kita mesti mengikut sikap kejamnya?

Saya mengagumi Gaddafi pada awal pemerintahannya yang begitu hebat memajukan Libya. Berjaya mewujudkan sungai besar di tanah gersang tandus. Berjaya menghijaukan bumi Libya dengan tumbuh-tumbuhan. Menjadikan Libya bumi yang makmur dan subur. Lantang menentang Barat. Tidak ada seorang pun pemimpin Barat berani berdecit. Dunia Islam amat mengkaguminya!

Namun saya tidak sesekali menyokong kezaliman pada rakyatnya (jika benarlah seperti dakwaan pemberontak yang tentu sekali telah didalangi puak-puak zionis yang memang mahu melihat satu persatu bumi Islam musnah!).

Ditembak, di seret, ditendang terajang mungkin pada pandangan sisi kejam saya, saya masih boleh menerima (setelah menimbangtara kekejamannya juga seperti yang didakwa). Namun menghunjam lubang najisnya dengan senjata tajam itu adalah tindakan yang amat kebinatangan untuk seorang manusia yang nyawanya sudah hampir ke halkumnya!

Sebagai seorang yang berjiwa Islam, sejujurnya saya amat sedih sekali. Apa yang diperlakukan pada jenazah Gaddafi amat tidak wajar dan tidak manusiawi. Adakah dengan menghina mayat sedemikian rupa dapat mengubah sejarah? Puaskah nafsu amarah apabila jasad tidak bernyawa disiksa, dijadikan tontonan, dibiarkan membusuk lalu ditanam di kubur tak bertanda di lokasi rahsia dengan hanya empat orang yang menyembahyangkan jenazahnya sebelumnya! Di mana jiwa yang mengaku muslim? Ke mana menghilangkan keihsanan dan keinsanan?

Adakah tangan-tangan yang menghukum itu lebih mulia daripada orang yang dihukum? Adakah benar dia pemimpin yang zalim atau hanya tipu helah Barat?

Sanad Al-Sadek pemuda berusia 22 tahun itu (ada yang mengatakan 17 tahun) begitu megah mengakui bahawa dialah yang telah menembak Gaddafi. Muncung pistol emas milik Gaddafi yang dirampas dari Gaddafi itulah yang telah menemukan tuan pistol itu dengan ajalnya. Videonya tersebar luas di Youtube...dan rasanya budak itu tidak akan hidup lama? Tindakan mempromosikan diri begitu bukanlah tindakan yang bijak!

Apakah dengan kematian Gaddafi segala kekejaman akan berakhir? Persengketaan akan terhenti? Jangan mimpi! Pengikut-pengikut setia Gaddafi tidak kan berpeluk tubuh melihat penghinaan melampau yang telah dilakukan kepada pemimpin kesayangan mereka. Apakah mereka mengira anak-anak Gaddafi yang masih hidup akan hanya jadi pemerhati? Nescaya bumi Libya akan berterusan menumpahkan darah dendam dan tidak akan pernah aman!

Nota: Gadaffi...andai kamu tetap berperibadi seperti mana ketika zaman kegemilangan kamu dulu...sudah pasti kematianmu tidaklah sehina ini.

Selasa, Oktober 25, 2011

Pesanan terakhir Muammar Gaddafi...

Message from Colonel Mu’ummar Qaddafi
13.04.2011
Gaddafi Unplugged and Uncensored
Translated by Professor Sam Hamod, Ph.D.
Recollections of My Life: Col. Mu'ummar Qaddafi, The Leader of the Revolution. April 5, 2011.

In the name of Allah, the beneficent, the merciful...

For 40 years, or was it longer, I can't remember, I did all I could to give people houses, hospitals, schools, and when they were hungry, I gave them food. I even made Benghazi into farmland from the desert, I stood up to attacks from that cowboy Reagan, when he killed my adopted orphaned daughter, he was trying to kill me, instead he killed that poor innocent child. Then I helped my brothers and sisters from Africa with money for the African Union.

I did all I could to help people understand the concept of real democracy, where people's committees ran our country. But that was never enough, as some told me, even people who had 10 room homes, new suits and furniture, were never satisfied, as selfish as they were they wanted more. They told Americans and other visitors, that they needed "democracy" and "freedom" never realizing it was a cut throat system, where the biggest dog eats the rest, but they were enchanted with those words, never realizing that in America, there was no free medicine, no free hospitals, no free housing, no free education and no free food, except when people had to beg or go to long lines to get soup.

No, no matter what I did, it was never enough for some, but for others, they knew I was the son of Gamal Abdel Nasser, the only true Arab and Muslim leader we've had since Salah-al-Deen, when he claimed the Suez Canal for his people, as I claimed Libya, for my people, it was his footsteps I tried to follow, to keep my people free from colonial domination - from thieves who would steal from us.

Now, I am under attack by the biggest force in military history, my little African son, Obama wants to kill me, to take away the freedom of our country, to take away our free housing, our free medicine, our free education, our free food, and replace it with American style thievery, called "capitalism," but all of us in the Third World know what that means, it means corporations run the countries, run the world, and the people suffer. So, there is no alternative for me, I must make my stand, and if Allah wishes, I shall die by following His path, the path that has made our country rich with farmland, with food and health, and even allowed us to help our African and Arab brothers and sisters to work here with us, in the Libyan Jamahiriya.

I do not wish to die, but if it comes to that, to save this land, my people, all the thousands who are all my children, then so be it.

Let this testament be my voice to the world, that I stood up to crusader attacks of NATO, stood up to cruelty, stood up to betrayal, stood up to the West and its colonialist ambitions, and that I stood with my African brothers, my true Arab and Muslim brothers, as a beacon of light. When others were building castles, I lived in a modest house, and in a tent. I never forgot my youth in Sirte, I did not spend our national treasury foolishly, and like Salah-al-Deen, our great Muslim leader, who rescued Jerusalem for Islam, I took little for myself...

In the West, some have called me "mad", "crazy", but they know the truth yet continue to lie, they know that our land is independent and free, not in the colonial grip, that my vision, my path, is, and has been clear and for my pegitu eople and that I will fight to my last breath to keep us free, may Allah almighty help us to remain faithful and free.

c: Col. Mu'ummar Qaddafi, 2011/05/04
Copyright Col. Mu'ummar Qaddafi, - Mathaba.Net

With permission to Lisa Karpova,Pravda.Ru; http://www.mathaba.net/

Sumber: http://musramrakunman.blogspot.com/

Nota: Bila kita menghukum seseorang, membenci seseorang, ...janganlah sesekali kita langsung melupakan jasa dan kebaikaannya. Betapa zalim dan Jahiliyahnya apabila jenazah beliau dihina demikian rupa. Tidak cukupkah dengan membunuhnya sehingga jenazahnya dipertontonkan bagai barang pameran?

Sabtu, Oktober 22, 2011

Sakit Jantung... terapung!

"Budak ni sakit jantung agaknya, berak terapung!"

Jawapan spontan kakak saya apabila cucu sulungnya komplen adiknya yang baru selesai 'melepas' tidak menjirus bahan buangannya. "Uwan...Danish tak jirus... terapung!"

Hahahaha. Seronok bila pagi-pagi sudah ketawa. Sihat jantung saya.

Maaf post kurang sopan di pagi sabtu yang sejuk ini ;)

Jumaat, Oktober 21, 2011

Gugurnya Seorang... Pejuang?

Innalillahi wainna ilaihi rojiun...

Selepas ini apa? adakah Libya bakal mengalami nasib yang sama seperti Iraq dan Afganistan? Tangan-tangan ghaib telah berjaya memainkan peranan menghuru-harakan sebuah lagi negara Islam.

Salah siapa? Seorang pemimpin gemilang yang mati tersungkur penuh kehinaan. Pemimpin-pemimpin barat pasti bertepuk tangan, saling melagakan gelas wain meraikan tewasnya musuh ketat mereka! Para pemberontak yang terpancing dengan dakyah tangan-tangan ghaib itu juga tentu sedang riuh berpesta. Tapi untuk berapa lama? Apabila rakyat Libya mula melarat dan menderita kebuluran nanti adakah mereka fikir para lahanat pemusnah negara orang itu akan berlari datang menghulurkan bantuan?

Sebuah lagi negara Islam sedang menuju kehancuran. Menuntut demokrasi dengan campur tangan asing, inilah akibatnya. Merelakan diri diperkuda. Salah siapa???


Muammar al-Gaddafi quotes:

Libya has had to put up with too much from the Arabs for whom it has poured forth both blood and money.

Nations whose nationalism is destroyed are subject to ruin.

The times of Arab nationalism and unity are gone forever.

There must be a world revolution which puts an end to all materialistic conditions hindering woman from performing her natural role in life and driving her to carry out man's duties in order to be equal in rights.

Rabu, Oktober 19, 2011

Antara Wang dan Doa

Doa yang tulus lebih bermakna daripada wang yang dihulur tetapi tidak kering bibir menjadi ungkit-ungkitan, sebut-sebutan dan umpat-umpatan...

Sabtu, Oktober 15, 2011

:D

Akak...saya tak dapat bagi akak ... k... saya bagi akak ... k trus...
Erks! Alhamdulillah! Hmmm yang Innalillah tu nak akak buat ke?
Eh buat kak! Terus submit tu!
Alhamdulillah!

* Apabila Allah menutup pintu, DIA akan tetap membiarkan tingkap terbuka supaya kita tetap boleh bernafas. Sungguh! Apa yang penting berusaha, yakin dan jangan sekali-kali berputus asa.

Rabu, Oktober 12, 2011

Yatim Piatu...

BeGiNiLaH nAsIb Si YaTiM pIaTu...
LuKa tAnGiS sEnGsArA mEnJaDi PeNdAmAN jIwA...
kEbUnTuAn sEdAnG mEnUnGgu Di PiNtU...
TaPi...SePeRtI aPa YaNg AmAt AkU yAkInI tAnPa SaNgSi...
DIA sEnTiAsA mElIhAt DaN mAhA mEnDeNgAr...
MeSkI aKu BeRbIcArA tAnPa SuArA...
cInTa DaN kAsIh SaYaNg MaHa PeNciPtA iTu
tElAh MeMeCaHkAn sEPaRuH dArIpAdA kEbUnTuAnKu...
SyUkUr AlHaMdUlIlLaH...

Selasa, Oktober 11, 2011

Zikir taubat...

video

KIAMAT 2012?

PERNAHKAH ANDA TERBACA HADITH PALSU INI?
September 26th, 2011 | Author: Puteri
03hb Ogos 2012 ( bersamaan 15 Ramadhan, Jumaat )

Cuba lihat kalendar untuk tahun 2012… 1 Ramadhan pada tahun 2012 jatuh pada 20 Julai iaitu hari Jumaat, jadi 3 Ogos 2012 bersamaan 15 Ramadan juga pada hari Jumaat. Sama dengan satu hadis Nabi SAW tentang huru hara besar yang akan terjadi pada tengah malam pertengahan Ramadhan iaitu hari Jumaat 15 Ramadhan di bumi ini. Huru hara yang akan mengejutkan semua orang yang sedang tidur… Satu suara yang amat dahsyat akan kita dengar dari langit, bukan kiamat tetapi huru hara tersebut akan melenyapkan umat manusia di atas muka bumi ini sebanyak 2/3, yang tinggal hanya 1/3 shj. ( Menurut kajian NASA, pada 21-12-2012 satu planet yg yang dikenali planet X akan melintasi bumi ) Adakah kita semua ni tergolong dalam 1/3 itu? Adakah peristiwa itu akn berlaku pada 2012?? Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui.Apa pun, peristiwa itu pasti akan berlaku mengikut hadis Nabi SAW di bawah.

Dari Nu’aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahawa Rasulullah SAW bersabda:

Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan itul…”. Kami bertanya: “Suara apakah, ya Rasulullah? ” Beliau menjawab: “Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jumaat, akan muncul suara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, para gadis keluar dari pingitannya, pada malam Jumaat di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kalian telah melaksanakan solat Subuh pada hari Jumaat, masuklah kalian ke dalam rumah kalian, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kalian, sumbatlah telinga kalian. Jika kalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah: ” Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus “, kerana barangsiapa melakukan hal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa”. (Al Hadis)


Jawapan dari JAKIM:


Hadith ini mengikut Dr Fahd Salman Audah adalah Do’if Jiddan (SANGAT LEMAH) atau Maudu’ (PALSU) . Tidak boleh langsung berhujjah dengannya. Hadith ini memang sudah banyak tersebar secara meluas. Salah seorang perawi hadith ini ialah Nuaim bin Hammad. Ramai ahli ilmu yang menyatakan hadith yang diriwayatkan oleh Nuaim bin Hammad dalam Musonnifnya berkaitan cerita-cerita berkenaan kisah akhir zaman adalah adalah Munkar. Berkata Imam Az-Zahabi dalam kitab Siar A’lam Nubala’ ; “Tidak boleh seseorangpn berhujjah dgn hadith Nuaim bin Hammad kerana dia telah mengarang kitab tentang fitnah akhir zaman dengan mendatangkan keajaiban2 dan banyak yang dibawanya adalah Munkar.


Dia banyak mengambil hadith dari Kaab bin al-Ahbar yang dikenali kerana berpegang dengan kitab-kitab Israiliyyat.Dia juga banyak mengambil hadith dari org2 yang tidak dikenali dan diragui. Begitu juga dgn Abdul Wahhab salah seorang perawi hadith ini mengikut Al-Hakim dalam Lisanul Mizan adalah orang yang tidak diketahui (majhul). Wallahu ‘alam. Semoga kita berhati2 dgn hadith2 seumpama ini dan menjaga nas syariah seperti yang sebenarnya.


Bahagian Penyelidikan JAKIM

Cawangan Akidah,

P.P (T.T)

_______________________________________________________________


Saya ada mengumpulkan tiga jawapan ulama yang ditanya tentang hadith ini dalam berbagai lafaznya, dan mereka adalah:

1. Imam Abdul-Aziz bin Abdullah bin Baz, Bekas Mufti Arab Saudi (rahimahullah)

2. Prof. Dr. Shaikh Husam ‘Affanah, Prof. Fiqh dan Usul, Universiti al-Quds, Palestin (http://www.yasaloonak.net/)

3. Dr. Ash-Sharif Hatim bin ‘Arif al-’Awni, pensyarah Universiti Umm ul-Qura, Mekah


Ketiga-tiga ulama ini menjawab hadith-hadith seperti ini adalah sangat lemah, malah palsu. Oleh kerana jawapan-jawapan mereka panjang-panjang belaka dan penuh dengan hujjah dan keterangan menurut ilmu hadith, maka saya rasa wajar untuk menterjemahkan sebahagian daripada jawapan-jawapan mereka untuk pengetahuan semua.


Apabila ditanya tentang hadith di atas, jawapan:

1. Imam Abdul-Aziz bin Abdullah bin Baz: -


فهذا الحديث لا أساس له من الصحة، بل هو باطل وكذب، وقد مر على المسلمين أعوام كثيرة صادفت فيها ليلة الجمعة ليلة النصف من رمضان فلم تقع فيها بحمد الله ما ذكره هذا الكذب من الصحيحة وغيرها مما ذكر، وبذلك يعلم كل من يطلع على هذه الكلمة أنه لا يجوز تروج هذا الحديث الباطل، بل يجب تمزيق ذلك وإتلافه والتنبيه على بطلانه


“Hadith ini kesahihannya tidak berasas, malah ianya batil dan dusta! Telah berlalu banyak tahun di mana malam Jumaat jatuh pada pertengahan bulan Ramadan tetapi tiada apa pun yang telah berlaku, Alhamdulillah. Tiada hadith sahih yang menyebutkan kedustaan ini mahupun perkara-perkara lain yang disebutkan di dalam hadith ini. Dengan ini, setiap pembaca kata-kata ini tahu bahawa tidak boleh disebarkan hadith batil ini, malah ianya wajib dikoyak dan dihapuskan serta memberikan kesedaran tentang kebatilannya.”


2. Shaikh Husam ‘Affanah: -


رواه نعيم بن حماد في كتاب الفتن بسند ضعيف فيه محمد بن ثابت البناني قال فيه الحافظ بن حجر ضعيف وفيه ايضاً الحارث بن عبد الله الأعور الهمداني، قال فيه الحافظ ايضاً: كذبه الشعبي في رأيه ورمي بالرفض وفي حديثه ضعف.


وهذا الحديث ذكره صاحب كنز العمال وأشار إلى أن الحديث رواه نعيم وهذا الحديث على كل حال ضعيف ولا تقوم الحجة به.


وقد وردت روايات أخرى ضعيفة كرواية أبي أمامة عن الصيحة التي تكون في النصف من رمضان.. ذكره ابن الجوزي في الموضوعات وقال بعد أن ساقها بإسناده ” هذا حديث لا يصح.. قال العقيلي وهو متروك الحديث – يعني أحد رواته – وقال ابن حبان كان يسرق الحديث ولايحل الاحتجاج به وقال الدارقطني منكر الحديث.. الخ “.


وأما رواية الحاكم التي أشرت إليها فقد قال الذهبي عنها (ذا موضوع – أي مكذوب- ومسلمة ساقط متروك) وذكره ابن الجوزي في الموضوعات أيضاً.


وبهذا يظهر لنا أن الأحاديث لا تثبت عن الرسول صلى الله عليه وسلم وعلى الناس أن يحذروا من نشر الأحاديث الساقطة وإنما عليهم الرجرع إلى ما صح عن الرسول صلى الله عليه وسلم.


“Hadith ini diriwayatkan oleh Nu’aim bin Hammad dalam kitab al-Fitan dengan sanad yang lemah, kerana di dalam sanadnya ada Muhammad bin Thabit al-Banani, yang dikatakan oleh al-Hafiz ibn Hajr: “Lemah”, dan di dalam sanad itu ada al-Harith bin Abdullah al-A’war al-Hamdani, yang dikatakan oleh al-Hafiz (Ibn Hajr): “Asy-Sya’bi berpendapat dia pendusta, dan dituduh sebagai Syiah dan hadithnya lemah.”


Hadith ini disebutkan oleh penulis kitab Kanz ul-’Ummal dan telah mengisyaratkan bahawa hadith yang diriwayatkan oleh Nu’aim ini adalah hadith lemah dan tidak boleh dijadikan hujah.


Wujud riwayat-riwayat lain yang lemah-lemah belaka, seperti riwayat Abi Umamah tentang suara di pertengahan bulan Ramadan. Ibn al-Jawzi menyebutkan hadith ini di dalam kitabnya al-Mawdu’at (Hadith-hadith palsu), dan berkata selepas menyebut sanadnya: ‘Hadith ini tidak sahih.’ Berkata pula al-’Uqaili: ‘Dia ini ditinggalkan hadithnya, iaitu tentang salah seorang perawinya.’ Berkata pula Ibn Hibban: ‘Dia biasa mencuri hadith, dan tidak boleh berhujjah dengannya.’ Berkata pula ad-Daraqutni: ‘Hadithnya Mungkar.’… [dan seterusnya]”


Akhir jawapannya, Shaikh Husam berkata: “Dengan ini, zahir kepada kita bahawa hadith-hadith ini tidak sabit daripada Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam) dan orangramai mesti berjaga-jaga daripada menyebarkan hadith-hadith yang lemah ini, dan hanya merujuk kepadda hadith yang sahih daripada Rasulullah (sallallahu ‘alayhi wasallam).”


3. Dr. Hatim al-’Awni: -

لهذا الحديث ألفاظٌ متعدّدة، وروايات عِدّة، وكلّها لا يصحّ منها شيء.

“Hadith ini mempunyai lafaz-lafaz yang banyak, dan riwayat yang berbeza-beza, dan semuanya tidak sahih belaka.”

Itulah sahaja yang sempat saya terjemahkan. Semoga kita dapat menyebarkan pembetulan ini dan lebih berhati-hati dalam menyebarkan apa sahaja yang dikatakan “SABDA RASULULLAH”.

Sabda Rasulullah (Sallallahu ‘alayhi wasallam):

مَنْ حَدَّثَ عَنِّي بِحَدِيثٍ يُرَى أَنَّهُ كَذِبٌ فَهُوَ أَحَدُ الْكَاذِبِينَ

“Sesiapa yang menceritakan hadith yang dilihat sebagai dusta, maka dia termasuk salah satu di antara dua orang yang berdusta.”

[Sahih Muslim]

Maksudnya, pendusta pertama adalah orang yang mencipta hadith ini, dan pendusta kedua adalah sesiapa yang menyebarkannya.

Sabda Rasulullah (Sallallahu ‘alayhi wasallam):

مَن كَذَب عليّ مُتعمِّدًا فليتبوَّأْ مَقْعَدَهُ من النار

“Sesiapa yang berdusta atas namaku dengan sengaja, maka dia telah menempah tempatnya di Neraka.”

[Sahih Muslim]


Oleh kerana itu, sahabat-sahabat nabi sangat berhati-hati dalam menyebutkan sesuatu itu daripada nabi Muhammad (sallallahu ‘’yahi wasallam).


Adapun tentang 2012 yang banyak diperkatakan, ini adalah soal lain, dan perlu dikaji lebih mendalam, berdasarkan kepada hadith-hadith yang sahih, dan peristiwa-peristiwa dunia yang sudah, sedang dan akan berlaku. Allahu a’lam.

Posted in BICARA UMUM

Sumber salin tampal: http://cintawap.com/

Nota: Firman Allah dalam Al-Quran surah Al-A'raaf ayat 187  (mafhumnya): “Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: “Bilakah terjadinya?” Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba.” Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah: “Sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

Isnin, Oktober 10, 2011

Fenomena Bulan Bercincin.




Subhanallah! Indah sungguh fenomena ini. Bertuah kepada sesiapa saja yang berkesempatan menyaksikan sendiri kejadian ini. Fenomena Bulan di kelilingi cincin ini dikenali juga sebagai Fenomena Halo Moon atau  Ring around the moon.

Ia adalah merupakan lingkaran cahaya seakan-akan pelangi yang mengelilingi Matahari atau Bulan. Ia adalah sejenis fenomena kesan optik yang menampilkan bentuk cincin di sekitar sumber cahaya. Biasanya kita lihat saat bulan purnama.

Pelangi dihasilkan apabila cahaya matahari dibiaskan melalui titisan air – kesan yang sama dihasilkan apabila cahaya bulan membiaskan melalui hablur ais.

Cincin yang mengelilingi bulan itu terjadi akibat refleksi/ pembiasan cahaya matahari  dari kristal ais di atmosfera atas yang terletak pada ketinggian 5-10 km di lapisan troposfera atas sekitar 5-10 km dari permukaan bumi. Hasil bentuk kristal ais dalam memfokus cahaya ke dalam cincin.

Pelangi dihasilkan apabila cahaya matahari dibiaskan melalui titisan air – kesan yang sama dihasilkan apabila cahaya bulan membiaskan melalui hablur ais.


Benarkah ini akan berlaku setelah fenomena Bulan cincin?

Beberapa tahun lepas, iaitu malam sebelum terjadinya Tsunami di liputan Lautan India , yang berdekatan dengan titik gempa di Acheh, telah berlaku kejadian seperti di bawah, iaitu Lingkaran Bulan, hampir bentuknya seperti di gambar diatas ini, dan lingkaran ini boleh dilihat di mana2 sahaja di selatan Asia , pada malam itu….

Sekiranya anda tidak percaya, anda boleh menghubungi rakan2 anda yang pernah berkhidmat dengan mana2 kapal, samada kapal TLDM, ataupun kapal2 dagang, pasti mereka mengingati peristiwa ini.

Pointnya di sini ialah, graviti bulan memainkan peranan untuk menyebabkan mental planet bumi supaya…, untuk melakukan proses “mengerak” pada garisan laluannya dengan lebih cepat dari kadar kelembapannya yang normal.

Hasilnya, kerak-kerak ini yang sepatutnya bakal bergerak lagi 2-3 bulan, tetapi dek bantuan bulan pada malam yang kebetulan sedang cukup bulat untuk memancarkan gravitinya, lalu proses “mengerak” tetiba berlaku dengan laju, dan maka…

terjadilah pelepasan tenaga di bawah laut, yang menyebabkan ombak dalam laut diangkat lalu terbinalah Tsunami. Ramai engineer kapal termasuk kapten menyaksikan peristiwa ini.

Lingkaran bulan merupakan tanda-tanda bagi manusia yang berakal, untuk mengenal pasti bencana yang bakal menimpa.

Juga dikatakan selepas fenomena ini pada esok siangnya, akan berlaku mendung yang panjang (sehingga melebihi 1 hari penuh), terjadinya pasir jerlus di daerah-daerah terpencil dan air terjun akan mengalir deras.

Selepas beberapa hari atau minggu kerang akan timbul di pantai-pantai peranginan. Juga diikuti dengan kehadiran binatang-binatang asing seperti dugong, makhluk-makhluk aneh laut (yang lain dari yang lain)

Langkah keselamatan:

Elakkan duduk bawah kipas siling
Elakkan mandi di air terjun dan kolam air panas
Elakkan mandi di tepi pantai
Elakkan berkunjung ke kawasan tanah mendap

Perkara ini akan bermula seawal selepas matahari terbit keesokan harinya,. Lazimnya sejarah yang sama pasti berulang  dengan kaedah lain tetapi dengan ciri-ciri yang sama…

Benar atau tidak hanya Allah Yang Maha Tahu.

Nota: Sesungguhnya Maha Besar Engkau Ya Allah...yang menciptakan segala kejadian alam yang Maha Hebat. Jadikanlah hambaMu ini seorang yang sentiasa memohon ampun dan bersyukur...

Sumber: Encik Google

Ahad, Oktober 09, 2011

Hidup...

Hidupilah kehidupan ini...
Janganlah mati sebelum mati.
Usah tumbang sebelum berjuang
Jangan mundur semangat luntur
Usah gugur dosa bertabur

Kau mahu jadi apa sebenarnya?
Mahu jadi pejuang?
Mahu jadi pahlawan?
Sastrawan?
Cendikiawan?
Ilmuan?
Menjadi pemukul genderang perang?
Atau cukup sekadar menjadi penunggu simpang?

Jangan...
jangan hanya menjadi pengumpul
ribuan hadis dan firman
Kau harus menjadi pengumpul
yang sekaligus pengamal

Apa guna menjadi pengumpul berminda tumpul
Sekadar salin dan tampal
Sebagai hiasan memalsu dan mencantikkan
blog blog picisan!

Karya milik peribadi: rafikasastras~ 09/10/11: 02.22 AM

Sabtu, Oktober 08, 2011

Umat Islam sembah kotak hitam?



Di sini ada jawapan...


Satu hari di majlis hi-tea Inter Faith Gathering di sebuah restoran mamak……


Missionary : Mengapa orang Islam, dia sembah kotak hitam ?
...
Pendakwah : Salah tu bro. Umat Islam sembah ALLAH bukan kotak hitam.


Missionary : Bukankah orang Islam sembah menghadap ke Kaabah, satu kotak berwarna hitam ? Apakah ALLAH itu dalam Kaabah ?


Belum sempat pendakwah menjawab …. Handphone N95 missionary berbunyi ….. Missonary menjawab panggilan telefonnya …. Pendakwah sabar menanti ….. Setelah Missionary selesai menjawab panggilan di N95-nya, dia merenung kepada Pendakwah …. Pendakwah tersenyum ….


Missionary : Mengapa tersenyum ? Bila awak hendak jawab soalan saya ?


Pendakwah : Erm … perlukah saya menjawab soalan awak ?


Missionary : Awak tak ada jawapan ?


Pendakwah : Bukan itu maksud saya. Tadi saya cuba gunakan teori yang awak gunakan untuk membuat soalan yang awak ajukan kepada saya. Saya dapati awak kurang siuman.


Missionary : Mengapa awak caka begitu ?


Pendakwah : Tadi saya lihat awak bercakap seorang diri, ketawa dan tersenyum seorang diri. Dan awak mencium handphone tu sambil cakap “I love you mom” …


Missionary : Saya bukan cakap seorang diri. Saya bercakap dengan emak saya. Dia yang telefon saya tadi.


Pendakwah : Mana ada emak awak. Saya tak nampak pun emak awak.


Missionary : Emak saya di Penang. Dia telefon saya, saya jawab gunakan telefon. Apa masalahnya ? (Nada suara Missionary semakin tinggi dan marah). Takkan itu pun awak tak boleh hendak fikir ?


Pendakwah : Boleh saya tengok handphone awak ?


Missionary menghulurkan N95nya kepada Pendakwah. Pendakwah mengambi N95 tersebut….. Pendakwah membelek-belek N95 tersebut …. Pendakwah menggooncang-goncang N95 tersebut sambil mengetuk-ngetuk N95 tersebut ke muka meja … Lantas …. Pendakwah menghempaskan sekuat hati N95 tersebut ke lantai ….. bersepaiiiiiiiiii …..


Merah padam muka Missionary menahan marah.


Pendakwah merenung muka Missionary sambil tersenyum ….


Pendakwah : Mana emak awak ? Saya tengok tak da pun. Saya pecahkan handphone ni pun tak da emak awak dalam handphone.


Missionary : MENGAPA AWAK NI BODOH SANGAT ? Teknologi komunikasi sudah maju. Kita boleh berhubung jarak jauh menggunakan talian telefon dan teknologi wireless. Awak tak guna otakkah ?


Pendakwah : Alhamdulillah (sambil tersenyum) …. Begitu juga halnya dengan ALLAH. Umat Islam menyembah menghadap Kaabah, bukan bermakna umat Islam menyembah Kaabah. Tetapi umat Islam menyembah atas arahan ALLAH. ALLAH mengarahkan umat Islam untuk sembahyang, kena menghadap Kaabah. Ini juga bukan bermakna ALLAH itu ada dalam Kaabah.


Begitu juga dengan awak dan telefon. Emak awak menelefon awak menggunakan handphone Nokia N95, ini bukan bermakna emak awak ada dalam N95 tu. Tetapi Syarikat telekomunikasi menetapkan peraturan, kalau hendak cakap dengan emak melalui telefon kena dail nombor awak, barulah talian akan bersambung antara awak dan emak awak, dan awak boleh berbual melalui N95 walaupun emak awak tiada dalam handphone tu.


Kemudian Pendakwah bangkit dari kerusinya, mengeluarkan wallet, dan menghulurkan RM 1500 kepada Missionary … Nah ini duit untuk awak beli N95 yang baru …. Pendakwah terus meninggalkan Missionary yang masih kelihatan confuse …. Mungkin dia bingung. Bingung kerana Islam mempunyai jawapan kepada segala persoalan berbanding agamanya.


Nota: Tidak tahu bertanya...usah biar hati diselubungi was-was dan prasangka.


Sumber: Salin dan tampal daripada http://malaydelima.blogspot.com/

Islam, Kristian dan Isu Kalimah Allah


Jumaat, Oktober 07, 2011

10 pintu syaitan di alam nyata

Pintu-pintu tersebut tidak boleh terbuka kecuali jika seseorang mengetahui pintu-pintu tadi. Syaitan tidak boleh terusir dari pintu tersebut kecuali jika seseorang mengetahui cara syaitan memasukinya.

Cara syaitan untuk masuk dan apa saja pintu-pintu tadi adalah sifat seorang hamba dan jumlahnya amatlah banyak.

Pada masa ini kami akan menunjukkan pintu-pintu tersebut yang merupakan pintu terbesar yang setan biasa memasukinya. Semoga Allah memberikan kita pemahaman dalam permasalah ini.

Pintu pertama:
Ini adalah pintu terbesar yang akan dimasuki syaitan iaitu hasad (dengki) dan tamak. Jika seseorang begitu tamak pada sesuatu, ketamakan tersebut akan membutakan, membuat tuli dan menggelapkan cahaya kebenaran, sehingga orang seperti ini tidak lagi mengenal jalan baik atau buruk.

Begitu pula jika seseorang memiliki sifat hasad, syaitan akan menghias-hiasi sesuatu seolah-olah menjadi baik sehingga disukai oleh syahwat padahal hal tersebut adalah sesuatu yang mungkar.

Pintu kedua:
Iaitu marah. Ketahuilah, marah dapat merosak akal. Jika akal lemah, pada masa itulah tentara syaitan akan melakukan serangan. Mereka akan mentertawakan manusia jika manusia terbawa amarah. Pada keadaan kita seperti ini, segeralah berwudhu kerana marah terjadi akibat hembusan api jahanam, padamkan dengan air wudhu.

Pintu ketiga:
Iaitu sangat suka menghias-hiasi tempat tinggal, pakaian dan segala perabot yang ada. Orang seperti ini sungguh akan sangat rugi kerana umurnya hanya dihabiskan untuk tujuan ini.

Pintu keempat:
Iaitu kenyang kerana telah makan banyak makanan. Keadaan seperti ini akan menguatkan syahwat dan melemahkan untuk melakukan ketaatan pada Allah. Kerugian lainnya akan dia dapatkan nanti di akhirat.

Pintu kelima:
Iaitu tamak pada orang lain. Jika seseorang memiliki sifat seperti ini, maka dia akan berlebih-lebihan memuji orang tersebut padahal orang itu tidak memiliki sifat seperti yang ada pada pujiannya.

Akhirnya, dia akan mencari muka di hadapannya, tidak mahu memerintahkan orang yang disanjung tadi pada kebajikan dan tidak mahu melarangnya dari kemungkaran.

Pinta keenam:
Iaitu sifat selalu tergesa-gesa dan tidak mahu bersabar untuk perlahan-lahan. Padahal terdapat sebuah hadits dari Anas, di mana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

“Sifat perlahan-lahan (sabar) berasal dari Allah. Sedangkan sifat ingin tergesa-gesa itu berasal dari syaitan.” (Hadits ini diriwayatkan oleh Abu Ya’la dalam musnadnya dan Baihaqi dalam Sunanul Qubro. Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shoghir mengatakan bahwa hadits ini hasan)

Pintu ketujuh:
Iaitu cinta harta. Sifat seperti ini akan membuat berusaha mencari harta bagaimana pun caranya. Sifat ini akan membuat seseorang menjadi bakhil (kedekut), takut miskin dan tidak mahu melakukan kewajiban yang berkaitan dengan harta.

Pintu kelapan:
Iaitu mengajak orang awam supaya ta’ashub (fanatik) pada madzhab atau golongan tertentu, tidak mahu beramal selain dari yang diajarkan dalam madzhab atau golongannya.

Pintu kesembilan:
Iaitu mengajak orang awam untuk memikirkan hakIkat (kaifiyah) dzat dan sifat Allah yang sukar dicapai oleh akal mereka sehingga menjadikan mereka menjadi ragu dalam masalah paling penting dalam agama ini iaitu masalah aqidah.

Pintu kesepuluh:
Iaitu selalu berburuk sangka terhadap muslim lainnya. Jika seseorang selalu berburuk sangka (bersu’uzhon) pada muslim lainnya, pasti dia akan selalu merendahkannya dan selalu merasa lebih baik darinya.

Seharusnya seorang mukmin selalu mencari udzur dari saudaranya. Berbeza dengan orang munafik yang selalu mencari-cari ‘aib orang lain.

Semoga kita dapat mengetahui pintu-pintu ini dan semoga kita diberi taufik oleh Allah untuk menjauhinya.

Sumber: Pencari Kesayangan Saya, Encik Google ;)

Rumah ini...


Rumah ini rumah ibu
Bapa dirikan pada tahun 1971
mengganti pondok usang
yang pernah disamakan oleh jiran
bagaikan reban ayam buruan musang

Rumah ini rumah bapa
yang dibina daripada wang persaraan awalnya
tidak bersiling tidak juga berkerawang dindingnya
namun di sinilah kami sekeluarga membina bahagia

Rumah ini rumah kami
meski tidak seindah istana menanti
di sinilah kami membina jati diri
dalam perit kehidupan yang kurang serba serbi

Rumah ini rumah kita
tidak peduli sejauh mana atau selama mana kita mengembara
di sini jugalah berkumpul segala kenangan tak terlupa
samada bahagia mahupun derita

Rumah ini rumah saya
kerana setiap ruang dan sudut tepatnya
saya yang paling arif susun atur sana dan sini
hafal setiap habuk yang lekat di hujung penyapu jerami

Rumah ini rumah pusaka
kita berhak mengaku milik bersama
di sinilah emak dan bapa menggeluti nasib mereka
penuh duri ranjau demi menghidupkan kita!

Karya milik peribadi: rafikasastras

Nota: Al-Fatehah untuk kedua ibu bapa saya yang kasih-sayang mereka sentiasa harum merantai sukma...

Khamis, Oktober 06, 2011

Hati...



Hati? Usahlah bertanya tentang hati ini. Hati ini hanyalah kota sepi yang tak perlu kau huni...

Tulisan milik peribadi: rafikasastras

Hudud...

Laksanakanlah demi untuk menegakkan hukum Islam yang sebenar. Bukan semata-mata untuk menyedapkan halwa dan membuai rasa untuk tujuan tertentu umpama matlamat kononnya menghalalkan cara. Hukum hudud adalah sempurna dan lengkap. Persoalannya adakah kita sudah bersedia untuk melaksanakannya? Masih wujudkah saksi-saksi yang benar dan tidak berdusta? Mampukah kita melaksanakan dengan seadil-adilnya?

Bagi yang tidak memahami apa ertinya hukum Hudud itu...silalah mencari, mengaji (membaca) dan mengkaji. Jangan hina, usah mencerca atau membangkang tentang sesuatu yang anda tidak tahu. Hudud adalah hukum Allah s.w.t. Jangan sekali-kali mempermainkannya.


OK!



Bila kita berkata 'OK' adakah kita benar-benar ok atau ia tidak lebih sekadar ayat penglipur lara?

Selasa, Oktober 04, 2011

Namewee?

Siapa tu? Apa tu? Orang ke barang? Tak kenal! Tak tau! Tak tau! Tak tau! Tak ingin nak kenal tak kuasa nak ambil tau ok?

Sederhana Itu Lebih Indah...

Tujuan entri ini bukanlah untuk mengumpat atau mengutuk sesiapa. Ia hanyalah sekadar pandangan peribadi setelah membaca pelbagai pro dan kontra tentang perkahwinan Norman dan Memey yang ditaja dengan nilaian RM12 juta.

Saya tidak salahkan Norman, tidak juga Memey. Siapa yang tidak mahu ditaja? Namun sebagai pasangan yang ditaja, Norman dan Memey seharusnya meminta hak untuk bersuara dengan beberapa syarat yang juga harus dihormati oleh penaja. Atau pasangan itu memang tidak diberi hak untuk mengemukakan pendapat sekadar angguk dan mengiyakan sahaja?

Pasangan itu orang Melayu dan beragama Islam. Itulah isunya di sini. Saya bukan mahu berlagak alim atau murni. Namun acara itu akan menjadi lebih santun dan harmoni jika ia berteraskan akar agama dan budaya. Jika ikhlas penajaannya untuk membuka mata masyarakat dunia kepada budaya negara, kenapa harus bergaun hingga menampakkan lutut? Bukankah manis dengan berbaju kurung atau berkebaya bukanlah nampak lebih sopan? Jika pun ingin menaja gaun pengantin, perlukah yang mendedahkan aurat? Sedangkan gaun pengantin Kate Middleton jauh lebih sopan dari itu.

Tak perlulah ada pengiring-pengiring, kalau nak juga apa salahnya yang berpakaian sopan berbudaya, tak perlulah dedah sini dedah sana. Mengenai lagu pula, kenapa tidak diringi dengan lagu-lagu tradisional? keroncong atau dondang sayang misalnya. Kenapa pula choir yang memang bukan lazimnya mengiringi mempelai yang berumbikan sambal belacan?

Tapi begitulah! Bangsa kita ni kebanyakannya 'penurut' dan 'patuh' tanpa sebab. Selain menyediakan batang tubuh untuk disponsor, ia juga memerlukan bijaksana. Saling memberi dan menerima. Aset pasangan adalah kontroversi dana 'glamour'. Jika penaja mahu menumpang semangkuk atau mengambil kesempatan menangguk di air keruh, janganlah beri mereka kebebasan mutlak untuk memperguna. Perlu bijak juga mempergunakan mereka demi prinsip manusia beragama dan berbudaya.

Jika penajaan ditarik balik kerana banyak songeh? Apalah sangat kan? Tanpa penaja majlis berlangsung juga. Biar sederhana namun disitulah letak keberkatannya. Jika hanya gah pada nilai dan harga tapi prinsip dan maruah terlepas dari ikatan...apalah sangat 'gaun yang baru keluar dari mesin basuh' bak kata chef Wan itu hendak dibangga-banggakan?

Semoga peristiwa ini menjadi teladan kepada sesiapa saja yang mahu mengadakan wedding of the year. Usah asing dan campakkan agama dan budaya apabila melihat kilauan indah permata tajaan. Jangan sekali-kali lupa di mana langit di mana bumi, di mana maruah di mana megah. Bukan itu nilaian diri kita sebagai manusia.

Walau apapun...doa saya agar pasangan ini bahagia ke akhir hayat mereka. Tiada manusia yang sempurna. Belajarlah daripada kesilapan kita juga dari kesilapan orang lain. Barangkali ada hikmah disebalik segala yang khilaf.

Dengarnya pakaian pengantin tajaan itu akan di pamerkan di Muzium Negara. Adoilahai... apa barang???

p/s: Sekali lagi...bukan mengumpat, sekadar pendapat ;)

Elak Sakit Jantung - Hindari Minuman Berais !!

MINUM AIR KETIKA PERUT KOSONG

Amalan popular di Jepun hari ini ialah minum air dengan serta-merta selepas bangun dari tidur setiap pagi. Di samping itu, ujian saintifik telah membuktikan nilainya. Kami menyiarkan di bawah penerangan penggunaan air untuk para pembaca kami. Bagi penyakit lama dan serius serta penyakit moden rawatan air telah didapati berjaya oleh masyarakat Jepun perubatan sebagai ubat 100% untuk penyakit berikut:

Penyakit sakit kepala, sakit badan, sistem jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsi, kegemukan yang berlebihan, asma bronkitis, TB, meningitis, buah pinggang dan air kencing, muntah-muntah, gastrik, cirit-birit, buasir, kencing manis, sembelit, semua penyakit mata, rahim, kanser dan gangguan haid, hidung telinga dan penyakit tekak.

CARA :

1. Seperti yang anda bangun pada waktu pagi sebelum memberus gigi, minum 4 x 160ml gelas air
2. Berus gigi dan bersihkan mulut tetapi jangan makan atau minum apa-apa untuk 45 minit
3 .. Selepas 45 minit anda boleh makan dan minum seperti biasa.
4. Selepas 15 minit sarapan pagi, makan tengah hari dan makan malam jangan makan atau minum apa-apa selama 2 jam
5. Orang-orang yang sudah tua atau sakit dan tidak dapat minum 4 gelas air pada awal boleh bermula dengan mengambil sedikit air dan secara beransur-ansur meningkat hingga 4 gelas sehari.
6. Kaedah rawatan di atas akan menyembuhkan penyakit yang sakit dan lain-lain boleh menikmati kehidupan yang sihat.

Senarai berikut memberikan bilangan hari rawatan yang diperlukan untuk menyembuhkan / mengawal / mengurangkan penyakit utama:

1. Tekanan Darah Tinggi (30 hari)
2. Gastrik (10 hari)
3. Diabetes (30 hari)
4. Sembelit (10 hari)
5. Kanser (180 hari)
6. TB (90 hari)
7. Pesakit artritis perlu mengikut rawatan di atas hanya untuk 3 hari pada minggu 1, dan mulai minggu 2 - harian ..

Kaedah rawatan ini tidak mempunyai kesan sampingan, namun pada permulaan rawatan anda mungkin perlu kencing beberapa kali.

Adalah lebih baik jika kita terus ini dan menjadikan prosedur ini kerana kerja-kerja rutin dalam kehidupan kita. Meminum pula dari air dan Kekal sihat dan aktif.

Ini menjadikan rasa .. Cina dan Jepun minum teh panas dengan makanan mereka .. bukannya air sejuk. Mungkin tiba masanya kita perlu mengubah tabiat minum semasa makan! Tiada apa-apa jua kehilangan, segala-galanya untuk mendapat ...

Bagi mereka yang gemar minum air sejuk, fakta ini sangat terpakai kepada anda.
Ia adalah bagus untuk minum segelas air sejuk selepas makan. Walau bagaimanapun, air sejuk akan menguatkan bahan berminyak yang anda baru sahaja dimakan. Ia akan melambatkan pencernaan.

Setelah ini 'enapcemar' bertindak balas dengan asid, ia akan memecah dan diserap oleh enzim intestine lebih cepat berbanding makanan pejal. Ia akan selari dengan enzim intestine.
Tidak lama lagi, ini akan bertukar menjadi lemak dan mendorong kepada kanser.Cara terbaik adalah untuk minum sup panas atau air suam selepas makan.

Ambil perhatian yang serius mengenai serangan jantung:

. Wanita perlu tahu bahawa tidak setiap gejala serangan jantung akan menjadi sebelah kiri dada,
· Pengidap menyedari kesakitan yang teramat sangat pada garis rahang.

Anda mungkin tidak pernah merasa sakit dada semasa serangan jantung.

Loya dan berpeluh berlebihan juga tanda-tanda lazim.

60% daripada orang-orang yang mempunyai serangan jantung ketika sedang tidur dan tidak bangun.

. Sakit di rahang boleh bangun dari tidur yang kukuh. Mari, berhati-hati dan sedar.Lebih banyak kita tahu, peluang yang lebih baik kita boleh hidup ...


ARTIKEL ASAL : http://www.wix.com/im_possible/biodisc#!__the-secret

Terjemahan bebas oleh Google Translator

Sumber: http://penembak-tepat.blogspot.com/

Sabtu, Oktober 01, 2011

HINAnya ZINA

Firman Allah dalam surah al-Isra’ ayat 32:“Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kepada kerosakan).”

Firman Allah dalam surah al-Furqan ayat 68: “Dan juga mereka yang tidak menyembah sesuatu yang lain bersama-sama Allah, dan tidak membunuh jiwa yang diharamkan Allah membunuhnya, kecuali dengan jalan hak (yang dibenarkan oleh syara’), dan tidak pula berzina; dan sesiapa melakukan yang demikian akan mendapat balasan dosanya.”

Firman Allah dalam surah An-Nur ayat 30: "Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman, hendaklah mereka menahan (sebahagian) daripada pandangan mereka dan memelihara kemaluan mereka; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat."

Firman Allah dalam surah An-Nur ayat 30: "Dan katakanlah (wahai Muhammad) kepada perempuan-perempuan yang beriman, hendaklah mereka menahan (sebahagian) daripada pandangan mereka (daripada memandang lelaki yang ajnabi) dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.Dan hendaklah mereka menutup kain tudung (khumur) ke dada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka atau ayah suami mereka atau putera-putera mereka atau putera-putera suami mereka atau saudara-saudara mereka atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau hamba abdi yang mereka miliki atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan) atau anak-anak yang belum mengerti aurat perempuan. Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman, supaya kamu mencapai falah, yakni mendapat keuntungan, kemenangan atau kebahgiaan yang hakiki."

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud;

“Tidaklah beriman seorang pezina itu ketika berzina” [Shahih, riwayat Abu Hurairah]

“Apabila seorang hamba berzina akan keluarlah iman darinya. Keimanan itu seperti payung yang ada di atasnya. Kemudian jika ia berhenti dari perbuatan itu maka imannya akan kembali kepadanya.” [Shahih, riwayat Abu Hurairah]

Imam Bukhari meriwayatkan hadis tidur Nabi saw yang diriwayatkan oleh Samurah bin Jundub. Dalam hadis itu disebutkan bahawa beliau didatangi oleh malaikat Jibril dan Mikail. Beliau berkisah, “Kami berangkat pergi sehingga sampai di sauatu tempat semisal ‘tannur’ bagian atasnya sempit sedangkan bagian bawahnya luas. Dari situ terdengar suara gaduh dan ribut-ribut. Kami menengoknya, ternyata di situ banyak laki-laki dan perempuan telanjang. Jika mereka dijilat api yang ada di bawahnya mereka melolong oleh panasnya yang dahsyat. Aku bertanya, ‘Wahai Jibril, siapakah mereka?’ Jibril menjawab, ‘Mereka adalah para pezina perempuan dan laki-laki. Itulah azab bagi mereka sampai tibanya hari kiamat.’” [Shahih]

Dalam ayat 44 surah Al-Hijr, diterangkan bahawa Jahannam itu ‘ia memiliki tujuh pintu’. Atha’ berkata, “Pintu yang paling hebat panas dan sengatannya dan yang paling busuk baunya adalah pintu yang diperuntukkan bagi para pezina yang berzina setelah mereka tahu keharamannya.”

Inilah adalah antara bukti HINAnya ZINA:








Sempurnalah sudah kehinaan sang penzina yang menambah dosa di atas dosa! Sudah berzina membunuh pula! Kebinatangan yang mengalahkan binatang yang melata.

Nauzubilahi min zalik!

Wahai anak manusia... Ingatlah! ZINA bukan bukti CINTA! Ia hanya bukti DERHAKA seorang HAMBA kepada MAHA PENCIPTA!

Bertaubatlah segera!
.~Sebelum Mata Terpejam~ ©2006 - 2014. Hakcipta :rafikasastras~Sebelum Mata Terpejam~