-->

Selasa, Julai 07, 2009

Selamat Datang Aghafi Mikail...

Hari ini adalah merupakan antara hari yang bahagia dalam hidup saya. Kelahiran Aghafi Mikail bagai melengkapkan putaran kehidupan saya sebagai manusia. Bayi lelaki seberat 2.3 kg itu telah membangkitkan rasa bahagia yang tidak terhingga. Kecil tapi sihat. Dia lahir pada petang yang redup dan nyaman. Menatap wajahnya bagaikan menatap wajah bulan purnama yang memantulkan cahaya berkilauan pada alam dan dedaunan. Saya melihat sinar bahagia pada wajah dan mata anak lelaki saya. Saya melihat senyuman ceria pada wajah menantu saya. Kebahagiaan melahirkan dan menyambut anak yang pertama.


Saya menatap wajah bayi disebalik kaca dengan rasa syukur yang tidak terhingga. Senyuman saya meleret ke telinga. Hati saya berbicara...Selamat datang ke alam baru, cucuku. Semoga kehidupanmu jauh lebih baik daripada kehidupan bapamu yang penuh ranjau dan liku. Mudah-mudahan dikau akan mampu menyinari ruang-ruang suram dan kosong yang singgah pada rongga-rongga kehidupanku ini.


Usah gelisah cucuku. Wajah syurgamu itu akan mampu memikat setiap hati. Dikau tidak akan mewarisi kekalutan kehidupan bapamu sejak kecil. Bapamu seorang anak yang baik. Percayalah sifat penyayangnya itu mampu membalut segala resah. Bapa dan ibumu akan sentiasa menuangkan kasih sayang yang melimpah. Bapamu lelaki yang baik cucuku. Begitu juga ibumu. Mereka tidak akan membiarkan dikau terlonta-lonta tanpa kasih sayang. Mereka tidak akan melepaskan tangan selagi dikau tak mampu berjalan. Yang penting...mereka tidak akan membiarkan dikau meraba-raba dalam gelita selagi mereka belum menutup mata.


Kehidupanmu baru bermula cucuku...nikmatilah kehidupan syurgamu ini sepuasnya. Lalui layar putih kehidupanmu dan persiapkanlah diri sedikit demi sedikit untuk mendepani kehidupan yang mungkin tidak semudah dan seindah yang dikau impikan. Yakinlah dikau akan mampu menangkis segala rintangan dan kerasnya kehidupan seperti bapamu yang tidak pernah mengalah. Semoga Allah akan terus membimbing dan melindungimu sepertimana dia melindungimu sejak dari perut ibumu. Saya juga akan terus berdoa untuk kesejahteraanmu sebagaimana saya berdoa sejak dikau masih di dalam rahim ibumu.


Nota: Agafi...lesung pipitmu mampu membuat purnama merindu...:D Terima kasih yang Allah atas anugerahMu yang hebat ini...

3 ulasan:

  1. tahniah kak di atas kelahiran cucu yang comel. Semoga dia membesar dengan sihat dan dilindungi Allah selalu..

    BalasPadam
  2. Tima kasih dik. Insyaallah berkat doa kita serta kasih sayang Allah, mudah-mudahan kehidupannya akan lebih mudah dan diberkati :)

    BalasPadam
  3. Agafi Mikail... cantik nama tu mama... :)

    BalasPadam

Tulis je la apa nak tulis :p

.~Sebelum Mata Terpejam~ ©2006 - 2014. Hakcipta :rafikasastras~Sebelum Mata Terpejam~