-->

Jumaat, Julai 17, 2009

Alhamdulillah...

Alhamdulillah! Saat kritikal Mikail sudah berakhir. Tadi petang dia dibenarkan keluar wad. Dalam perjalanan pulang, anak saya singgah sebelum pulang ke rumah mertuanya. Saya tatang dan saya cium Mikial sepuas-puasnya. "Mikail buat uwan cemas, tau tak? Jangan buat uwan macm ni lagi tau?" Saya tatap wajah Mikail yang sedang tidur dengan amat nyenyak sekali. Aduhai...adakah kebimbangan saya keterlaluan? Hehehe saya pun tak tahu. Saya cuma bersikap sebagai seorang nenek yang pastinya amat bimbang kehilangan cucunya. Rasanya semua nenek akan menunjukkan getar cemas yang sama seperti saya.Lagi pula setelah kehilangan demi kehilangan yang saya lalui tahun ini agak mempercepatkan fikiran yang bukan-bukan tu datang.Takut pada kehilangan.


Saya belek-belek jari jemari Mikail yang kurus panjang. Belakang tangannya dipenuhi dengan bekas-bekas jarum. Begitu juga dengan kakinya. Kesian cucu uwan. Baru je menjenguk dunia dah diuji begini rupa. Takpe cu...cucu uwan kan kuat? Tadi bonda Mikail cerita kat uwan, baby-baby kat wad tu tak habis-habis melalak tapi Mikail senyap je. Siap pula mengereng tidur penuh aksi. Hebat kan cucu uwan ni? Dan uwan sentiasa berdoa cucu uwan akan menjadi insan hebat suaru hari nanti, sesuai dengan nama yang bapamu berikan.


Nota: Selepas 12 tahun...mendukung dan membelai bayi terasa begitu mengharukan. Perasaan yang sama ketika saya membelai Ajib 12 tahun yang lalu. Rasa kasih dan nikmat menyayangi itu terasa amat mendalam sekali.Amat indah! :D


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis je la apa nak tulis :p

.~Sebelum Mata Terpejam~ ©2006 - 2014. Hakcipta :rafikasastras~Sebelum Mata Terpejam~