-->

Ahad, Ogos 23, 2009

Balik Kampung....


Home sweet home... Petang ini saya akan pulang. Dah dua minggu tak balik kampung. Tentu seronok habiskan masa seminggu di kampung. Lagi-lagi dalam suasana hujan dan sejuk macam ni. Tentu nyaman sekali. Udara kampung tentu mampu menyegarkan jantung saya. Apa yang paling saya rindukan? Aroma rumput basah. Melihat anak-anak cili yang saya tanam tumbuh rimbun. Melihat embun yang bergantungan di hujung daun, seperti kristal dipancar matahari pagi... gugur satu-satu ke bumi. Tentu pokok-pokok bunga saya di tangga kering kontang semua. Mudah-mudahan tempias hujan sampai pada pasu-pasu yang jauh.
Barangkali puasa tahun ini agak nyaman kerana hujan sebab kemarin ujan mula turun pada malam jumaat. Arwah mak dulu kata, kalau mula ujan malam jumaat...maknanya akan berterusan hujan. Wallahuaklam. Tapi selalunya begitulah. Harap-harap juga begitu. Jadi taklah panas sangat taklah kering sangat sepanjang bulan puasa. Cuma kalau boleh biarlah hujan pagi atau tengahari. Kalau hujan petang, kesian pula pada para peniaga pasar Ramadan walaupun kebanyakan mereka jenis mencekik darah. Harga mahal tapi langsung tak sedap! Nak beli makanan di Pasar Ramadan kena pandai cari tempat dan orangnya. Kalau tidak...sendiri mau ingatlah kan Nabil? :p
Jadi jumpa lagi minggu depan ya? Balik kali ni saya nak berehat. Berehat minda maksud saya. Rehat fizikal? Sudah tentu tidak! Banyak kerja nak buat. Turunkan langsir, basuh cadar, lap tingkap, cat tangga dan pintu pagar yang dah berkarat. Bersihkan keliling rumah. Rumput dah panjang semula. Pokok-pokok bunga dah mula meliar. Larat ke tu? Ntahlah! Buat setakat yang terdaya je la kan?
Selamat berpuasa semua! Jumpa lagi jika jantung ini masih berdegup lagi. InsyaAllah.

Catatan: Untuk anakku 3A...Speak it out! Diam dan pendam itu sebenarnya yg akan membunuhmu, anakku!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis je la apa nak tulis :p

.~Sebelum Mata Terpejam~ ©2006 - 2014. Hakcipta :rafikasastras~Sebelum Mata Terpejam~