-->

Jumaat, Oktober 07, 2011

Rumah ini...


Rumah ini rumah ibu
Bapa dirikan pada tahun 1971
mengganti pondok usang
yang pernah disamakan oleh jiran
bagaikan reban ayam buruan musang

Rumah ini rumah bapa
yang dibina daripada wang persaraan awalnya
tidak bersiling tidak juga berkerawang dindingnya
namun di sinilah kami sekeluarga membina bahagia

Rumah ini rumah kami
meski tidak seindah istana menanti
di sinilah kami membina jati diri
dalam perit kehidupan yang kurang serba serbi

Rumah ini rumah kita
tidak peduli sejauh mana atau selama mana kita mengembara
di sini jugalah berkumpul segala kenangan tak terlupa
samada bahagia mahupun derita

Rumah ini rumah saya
kerana setiap ruang dan sudut tepatnya
saya yang paling arif susun atur sana dan sini
hafal setiap habuk yang lekat di hujung penyapu jerami

Rumah ini rumah pusaka
kita berhak mengaku milik bersama
di sinilah emak dan bapa menggeluti nasib mereka
penuh duri ranjau demi menghidupkan kita!

Karya milik peribadi: rafikasastras

Nota: Al-Fatehah untuk kedua ibu bapa saya yang kasih-sayang mereka sentiasa harum merantai sukma...

2 ulasan:

  1. Sdr Rafisastras,

    Mula-mula saya ingat gambar ini gambar rumah saya di NS.Cantik. Rumah limas.

    BalasPadam
  2. Sdr Ujang,

    Rumah limas kan hampir sama saja bentuknya. Sama tapi tak serupa ;)

    BalasPadam

Tulis je la apa nak tulis :p

.~Sebelum Mata Terpejam~ ©2006 - 2014. Hakcipta :rafikasastras~Sebelum Mata Terpejam~