-->

Khamis, Jun 19, 2008

Tak perlu terima kasih...cukup kalian menjadi insan budiman...


Bila duduk2 di pangkin lama, melihat sekitaran yang penuh kenangan...ingatanku kembali kepada tahun-tahun terkemudian.Di mana suatu ketika dulu di tanah lapang, anak-anakku riuh bermain badminton...yang kemudian bertukar menjadi medan pergaduhan drpd kata mengata kemudian naik kaki dan tangan pula. Aku memerhatikan saja...argh anak laki-laki! Seketika kemudian masing2 membawa haluan berbeza dgn muka berkerut dan muncung sedepa. Kemudian ketika senja menjelang akn kedengaran suara mereka berbual2 dan ketawa semula.


Membesarkan anak2 drpd keluarga yg berpecah belah bknlah sst yg mudah. Dalam pada cuba membuat yg terbaik supaya hati mereka tak terguris, hatiku sendiri yg hancur lebur. Berlembut dijadikan mainan...berkeras dikatakan garang, benci mentang-mentanglah hidup menumpang. Mereka merasa diri mereka tertekan, tp mereka langsung x berfikir ttg tekanan yg aku alami.


Mana lg nak fikirkan perbelanjaan, mana lg nak aturkan jadual harian antara kerja2 rumah dgn tugas2an yg harus aku selesaikan; mana lagi nak pantau kegiatan mereka, sikap mereka, pembelajaran mereka. Kalau x ikutkan hati mau aku jadi sasau.


Tapi semua tu dah berlalu... aku bersyukur kerana skrg mereka sudah mengerti. Apa yg aku lakukan selama ini kerana syg, bkn kerana benci.


Am: Kalau maksu tak marah2 dulu...tak paksa2 abg dulu...tentu sampai skrg abg x pandai mengaji.


Gg: Adik mana2 mengaji pun mmg x jalan... bila arwah uwan ajar barulah leh masuk lam kepala adik. Selama ni adik mengaji dgn menghafal, langsung x kenal huruf. Mujurlah maksu paksa adik ngaji.


Itulah pengakuan 2 org anak arwah abgku yg tinggal dgnku ketika mereka tingkatan 3.Waktu itu aku tau aku ni menjadi kebencian mereka. Mrk benci sbb aku garang, tegas. Mereka sangka aku tak suka dgn kehadiran mereka. Anak2ku...kalau maksu x sudi kalian tgl di sini... maksu takkan belikan kalian mejatulis satu sorang. Bahkan mejatulis yg maksu belikan kalian lebih baik dan lebih mahal drpd mejatulis Z
&Z. Malah sebelum membelinya, aku katakan pada Z dan Z... "Korang berdua jgn kecik hati maksu belikan mejatulis yg cantik n mahal skit utk mereka drpd korang ya? Sian diorg...ayah dah... maksu dah belikn korang mcm2...xpelah ya maksu belikan diorg yg elok skit? Z dan Z kata xpe..dan aku tahu mereka cukup mengerti.


X patutkah aku marah kalau ketika exam x lama lagi... si Gg keluar rumah dan pulang lewat2 mlm? X pernah tgk buku... x pernah nak kisah ttg skolah? X reti nak aturkan jadual sendiri?


Maka aku terpaksa buatkan jadual utk mereka utk sesiap subjek yg harus mereka telaah sekian sekian waktu dlm sehari. Bataskan waktu menonton tv. Jadual 3 org anak lelaki yg sebaya dan jadual sorang anak ppn yg muda setahun drpd mereka. Aku cuba lakukan yg terbaik utk mereka. Tp bg mereka, aku hanya ingin menyusahkan mereka. Alangkah!Kalaulah kalian tau apa yg tersembunyi di hati maksumu ini! Tangisan maksu...jeritan hati maksu...siapa yg mendengar anak2ku?


Bab mengaji... Ermmm terus terang aku mmg xsabar kalau ngajar bebudak ngaji. Lagi2 kalau jenis yg benap hati. Aku ingat lg masa aku ajar Gg... baru je aku sebut dia dah lupa. Manalah aku tau dia xreti mengeja. Aku pulak silap sbb tak tanya..tp mmg x terfikir dah tingkatan 3 xleh ngeja jawi. Kali terakhir aku mengajar dia mengaji, aku halau dia pergi kepada uwannya. "Astaghfirullah-al'azim ... pergi! Pergi! Pergi ngaji kat uwan kau skrg! Pergi!" Aku dah xleh tahan... rasa nak kupiat2 je perutnya mcm arwah mak pernah buat masa aku belakar ngaji kecik2 dulu. Dia pun dgn airmata menitik2 di pipi memeluk muqaddamnya menuju ke tpt mak sedang wirid selepas solat maghrib.


Itulah kelemahan aku! Aku boleh sabar dgn apa saja kecuali ngajar bebudak ngaji. X taulah kenapa.


Aku tau byk kelemahan aku ketika membesarkan mereka. Tapi aku dah cuba yg terbaik. Walaupun mungkin bagi mereka ianya x cukup baik. Aku masih muda remaja ketika itu... apalah yg aku tau ttg mendidik anak, ttg membesarkan anak2...lg pula aku anak bongsu, mana pernah jaga adik2.


Ada masanya aku rasa amat tertekan. Bercakap sorang2...memohon Allah berikan kekuatan dan kesabaran. Aku tak kuat sebenarnya waktu itu. Cuma aku berusaha menguatkan diriku. Cuba meminjam semangat dan kekuatan ibuku. Kdg2 pabila mlm...ketika sunyi menjelang, aku duduk depan cermin menatap wajahku sendiri sambil menangis dalam diam.


Kini...laman ni sunyi...tiada lg suara gurauan...tiada lagi gelak ketawa...sepi di mana-mana...




Nota: Apapun nasib yang menimpaku hari ini....aku tidak pernah menyesali semalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tulis je la apa nak tulis :p

.~Sebelum Mata Terpejam~ ©2006 - 2014. Hakcipta :rafikasastras~Sebelum Mata Terpejam~