-->

Khamis, Jun 19, 2008

Pabila Aku Telah Tiada...


Kematian! Aku telah berhadapan dengan banyak kematian. Dan apabila berbicara tentang kematian...ia adalah perpisahan. Perpisahan untuk selama-lamanya. Kehilangan untuk selama-lamanya. Rindu...pilu...pedih...sedih dan airmata, itulah ungkapan yg tepat mengiringi setiap kematian.

Aku telah berhadapan dengan kematian nenek, kematian abang, kematian ayah, kematian anak saudara kesayanganku dan telah berhadapan dengan kematian ibu. Perasaanku? Arghh! Aku x ingin berbicara ttg perasaan itu tika ini. Aku cuma ingin bercerita tentang apa yang pernah aku fikirkan tentang kematianku sendiri.

Aku bayangkan bagaimana rohku yg telah mennggalkan jasad terawang2 di udara. Aku menyaksikan ramai yang datang menziarahi. Aku melihat insan-insan tersayang yang cuba menahan ratapan. Di sana-sini ada yg bercerita dgn suara sebak dan separuh berbisik. Mereka bercerita ttg pengalaman masing2 ketika bersamaku. Hari ini aku hanya mendengar cerita baik saja dari bibir mereka.

Di satu sudut aku melihat Ajib sedang menangis sambil memeluk kain batik kesayangannya yang telah kubekalkan kepadanya hampir 5 thn lamanya. Kain batik itu kian nipis dan nampak kusam sedikit. Namun Ajib tetap setia menjadikan kain batik itu alas bantalnya dan kdg2 selimutnya.

Disudut lain aku melihat anak ppnku menangis. Di sudut satu lagi aku melihat anak lelakiku tersedu-sedu. Usah menangis anak-anakku...aku telah memberikan kalian segenap kasih-syg dan pengorbanan yg termampu kuberikan. Demi Tuhan...kasih sygku terhadap kalian tiada sempadan meskipun tanpa kata-kata dan ungkapan. Jika aku tidak menyayangi kalian, aku tidak akan jadi begini.

Aku rasa ingin sekali membelai mereka. Memeluk mereka untuk kali terakhir. Aku nak cium mereka puas-puas. Aku tak sempat memeluk mereka sebelum kematianku. Aku telah lama tak bertemu dengan mereka dan aku amat merindui mereka. Namun mana mungkin aku berbuat begitu? Aku kini hanya jisim tanpa tubuh. Tubuhku itu! Sedang terbujur kaku dikelilingi saudara mara yg sedang membaca al-Quran dan dan sedang menghadiahkan Al-Fatehah kepada rohku ini. Aku amat sedih, aku rasa ingin berteriak menyatakan betapa aku menyangi mereka. Namun aku sudah mati! Aku tidak mampu melakukan apapun lagi hatta mengerakkan jari. Aku telah berpisah dengan jasadku. Perpisahan yang lama.
Aku dan tubuhku hanya akan kembali bertemu setelah dibangkitkan semula di Padang Masyar nanti.

Aku melihat jasadku dimandikan. Aku melihat kakakku, kakak iparku dan sepupu-sepupu perempuanku membantu pemandi jenazah memandikan aku. Kemudian aku dikafankan dengan kain putih yang harum dengan air mawar yang direnjiskan. Setelah semuanya kemas rapi, nenek yang mengkapankan aku membedakiku kemudian meletakkan celak mekah di bawah mataku. Kemudian nenek (aku kupa nama nenek itu) memandang kepada semua yang mengelilingki. "Ada sesiapa yang nak cium atau tengok wajah arwah untuk kali terakhir sikanlah."

Seorang demi seorang muncul mendakap tubuh kakuku. Mencium ppku yang dingin. Mengucup dahiku yg sejuk. Di mulai oleh kakakku, kakak2 iparku, abg2ku.. diikuti oleh Ajib, anak ppnku... anak lelaki... anak2 saudaraku. Aku memerhatikan dgn penuh terharu. Kalaulah kalian memluk dan menciumku peluh tulus seperti itu sewaktu aku masih hidup alangkah bahagianya!

Selesai sudah segalanya. Kini masanya jasadku akan meninggalkan rumah pusaka iniuntuk selamanya. Hari ini adalah hari perpisahan yg amat getir. Aku akan meninggalkan segala-galanya. Rumah ini akan sunyi sepi tanpa penghuni. Mereka tidak akan melihat wajahku lagi di sini. Takkan mendengar gelak ketawaku lagi. Takkan mendengar petikan gitarku yang mengiringi suara sumbangku lagi.

Tak lama lagi, beberapa detik saja lagi...setelah aku dikebumikan; aku akan menjadi sejarah. Aku akan menjadi kenangan. Kenangan manis atau buruk...terpulang. Namun yang pasti...aku akan menjadi sejarah yang yang nntinya sedikit demi sedikit akan dilupakan. Aku ingin berhenti di sini. Aku tak mampu menulis lagi. Airmataku sudah berebut2 jatuh di papan kekunci ini. Bertemu lagi di lain entry...Salam kasih sayang seluas lautan untuk semua...



Nota: Pabila saat kematianku tiba...usah iringi dengan airmata...taburkanlah aku dengan harum-haruman doa kudus yang tulus dari jiwa...

2 ulasan:

  1. saya berdepan dgn kematian ibu beberapa minggu lalu,,namun semua masih terasa seperti berlakunya semalam.membaca post anda sungguh mengingatkan saya kepada arwah ibu...
    tak dapat menahan sebak.hm,,feel free to read mine http://allyanee.blogspot.com

    BalasPadam
  2. Semua orang akan berhadapan dengan sakitnya kehilangan insan tersayang Ct. Lebih-lebih lagi kehilangan ayah dan ibu. Begitu juga saya. Al-Fatehah serta doa saja pengubat lara kernduan kita terhadap mereka.

    BalasPadam

Tulis je la apa nak tulis :p

.~Sebelum Mata Terpejam~ ©2006 - 2014. Hakcipta :rafikasastras~Sebelum Mata Terpejam~